Παρασκευή
26 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4968RSS FEED
Οι Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας μπροστά στην επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος
Γράφει ο
Κώστας Ε. Παδουβάς

Κατά την επικείμενη αναθεώρηση του Ελληνικού Συντάγματος, οι πολιτειακές, πολιτικές και στρατιωτικές ηγεσίες  των ε.ε. και ε.α. Ε.Δ. και των Σ.Α. έχουν την σημαντική ευκαιρία, αλλά και την υποχρέωση, να μεριμνήσουν όπως θεσπιστούν συνταγματικές προβλέψεις και όλες οι απαραίτητες συνταγματικές προϋποθέσεις, ώστε αφενός να διορθωθούν τα «κακώς κείμενα» στο εσωτερικό τους (που δε συνάδουν με την αποστολή, τη συγκρότηση, τη λειτουργία και το κύρος τους) και αφετέρου να γίνουν οριστικά παρελθόν οι τυχόν πιθανές υποτιμητικές παρεμβάσεις αυτών επί της  αναστολής του καταστατικού χάρτη της χώρας. Οι αρμοδιότητες αυτές ανατίθενται πάγια στον πατριωτισμό όλων των Ελλήνων, από το  ακροτελεύτιο άρθρο του Συντάγματος.  

Στο ισχύον Σύνταγμα όχι μόνο δεν περιλαμβάνονται τέτοιες σχετικές και απαραίτητες προβλέψεις-προϋποθέσεις με επάρκεια, αλλά ούτε μνημονεύονται οι βασικότεροι θεσμικοί ρόλοι των Ε.Δ.-Σ.Α., διαχέοντας την εντύπωση ότι η παρουσία των  Ε.Δ. στην όλη δομή-υποδομή και λειτουργία του έθνους-κράτους περιθωριοποιείται συγκριτικά με άλλες δημόσιες υπηρεσίες, των οποίων η κρατική συμπεριφοριστική παρουσία και προσφορά στα κοινά  καταγράφεται στο Σύνταγμα με πληρότητα  και ενάργεια.   

Οι διαπιστώσεις αυτές προκύπτουν αβίαστα από τις δεκάδες των άρθρων του Συντάγματος, μεταξύ των οποίων ένα και μόνο (άρθρο 45) αναφέρεται γενικόλογα στις Ε.Δ. με το εξής επί λέξει ολιγόλογο περιεχόμενο: «Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων της Χώρας, που τη διοίκησή τους ασκεί η Κυβέρνηση, όπως νόμος ορίζει. Απονέμει επίσης τους βαθμούς σε όσους υπηρετούν σ' αυτές, όπως νόμος ορίζει».

Επομένως, οι σχετικές συνταγματικές σκόπιμες ή μη ελλείψεις-παραλείψεις στο ισχύον Ελληνικό Σύνταγμα για τις Ε.Δ.-Σ.Α. υποβαθμίζουν την παρουσία και τη συνολική προσφορά τους εντός και εκτός της χώρας. Στην πολυμερή σύγχρονη εποχή της τεχνολογικής προόδου και των ασύμμετρων σφαιρικών απειλών για το έθνος, με δεδομένο ότι οι Ε.Δ. και τα Σ.Α. καλούνται να αντιμετωπίσουν είτε να συνεισφέρουν με αιματηρές θυσίες σε εθνικά, υπερεθνικά ή διεθνή ζωτικά ζητήματα, όπως στην Ε.Ε. και ιδιαίτερα στο μεταναστευτικό-προσφυγικό και σε πολλά άλλα ειρηνευτικά θέματα, διασυμμαχικές, διπλωματικές, εκπαιδευτικές-μετεκπαιδευτικές αποστολές κ.ά., οι μη καταγραφές των στοιχειωδών λόγων και ρόλων της ύπαρξής τους στο Σύνταγμα συντελούν ευθέως στην άδικη περιθωριοποίησή τους.

Εξάλλου, με την υποτιμητική συνταγματική επιταγή για τον ΠτΔ (ότι άρχει των Ε.Δ. χωρίς να έχει τη διοίκηση αυτών και μάλιστα χωρίς διάκριση των Σ.Α. από τις Ε.Δ.) αποδυναμώνονται συνολικά και ουσιαστικά, καθόσον η ασυνέχεια αυτή στην ιεραρχική διοίκηση επιδρά αρνητικά στην εμπιστοσύνη και επέκεινα στην όλη ισχύ τους, για την αποτρεπτική ή κατασταλτική αποστολή τους επί της άμυνας και ασφάλειας του έθνους-κράτους, του οποίου  κορυφαίος εκπρόσωπος είναι ο ΠτΔ.

Με άλλους λόγους, η παραπάνω διάταξη  του άρθρου 45 του ισχύοντος Ελληνικού Συντάγματος είναι απαράδεκτα ανεπαρκής, όχι μόνο για τους παραπάνω λόγους, αλλά και πολλούς άλλους που έχουν σχέση με την ποσοτική, ποιοτική σύνθεσή τους, την επιβαλλόμενη ειδική μέριμνα υπέρ αυτών του κράτους για την άμβλυνση των ειδικών συνθηκών που αντιμετωπίζουν και τις αιματηρότατες συνεχείς θυσίες τους, παράλληλα με τις δημοσιοοικονομικές εθνικές και διασυμμαχικές δαπάνες δημιουργίας και διατήρησης αυτών σε διαρκή ετοιμότητα .

Επίσης, όχι μόνο ουδόλως αποτρέπει τυχόν απόπειρες αναστολών του Συντάγματος, αλλά, αφήνει ανοικτά ενδεχόμενα να δημιουργηθούν κατάλληλες συνθήκες προς τούτο, όπως έγινε κατά το παρελθόν, εξ αιτίας πολυκομματικών ή ποικίλων άλλων περιστασιακών ιδεοληψιών και λοιπών μεθοδεύσεων νομής της εξουσίας και μάλιστα από μικρά ποσοστά του Ελληνικού πληθυσμού, χωρίς ουδεμία διάταξη για τις  αυτονόητες διαχρονικές ευθύνες των υπαιτίων τυχόν εκτροπών από το καθιερωμένο πολίτευμα.

Όλα τα παραπάνω και άλλα παρόμοια που παραλείπονται για οικονομία χώρου και χρόνου, επιβάλλουν όπως εισαχθούν και ψηφιστούν αρμοδίως νέες προβλέψεις και θεσμικές διατάξεις για τις Ε.Δ. και τα Σ.Α στο υπό αναθεώρηση Ελληνικό Σύνταγμα περιληπτικά και με πληρότητα, μεταξύ των οποίων θα μπορούσαν να περιληφθούν και οι παρακάτω:

1) Οι αιτίες (λόγοι) δημιουργίας και διαχρονικής διατήρησης των αναγκαίων εθνικών Ε.Δ.-Σ.Α.

(Συνταγματική διάταξη καταγραφής των βασικών ρόλων-αποστολών τούτων, πρωτίστως στην Ελληνική κοινωνία και επέκεινα σε συμμαχικές ξένες κοινωνίες εντός των ορίων της αμοιβαιότητας του διεθνούς δικαίου, ορίζοντας τα σαφή ενδεικτικά όρια επί των αναγκαίων  ποσοτικών - οροφών- και ποιοτικών - επιλεγμένων χαρακτηριστικών- των οργανικών δομών τους σε ανθρώπινο δυναμικό και κάθε είδους εκσυγχρονισμών των εξοπλισμών, ανάλογα με τις εκάστοτε ενεργές εθνικές απειλές και τις εκ τούτων ανάγκες άμυνας και ασφάλειας της χώρας κ.λπ).

2) Οι γενικές κατευθύνσεις επιλογής και χρησιμοποίησης των εθνικών Ε.Δ.-Σ.Α.

(Περιληπτική αλλά σαφής συνταγματική διάταξη επιλογών στελεχών χωρίς ταξικά προνόμια από τον Ελληνικό πληθυσμό φέροντα την Ελληνική ιθαγένεια, με προκαθορισμένα κριτήρια και  διαδικασίες ιεραρχικών οργανώσεων των κλαδικών, διακλαδικών, διασυμμαχικών, Ε.Ε, εκπαιδεύσεων- μετεκπαιδεύσεων και ευρύτερων επιστημονικών καταρτίσεων, προσανατολισμών εν ενεργεία και στην εφεδρεία, για την άμυνα και ασφάλεια σύμφωνα με τις διασυμμαχικές εθνικές υποχρεώσεις της χώρας.

Ιδιαίτερη μνεία επιβάλλεται για τις αλλοεθνείς διασυμμαχικές ενισχύσεις και εθελοντικές κατατάξεις στους κόλπους των Ε.Δ.-Σ.Α., οι οποίες οφείλουν να κατανοούν τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των υπηρετούντων στις Ελληνικές Ε.Δ.-Σ.Α.

Προστίθενται περιληπτικές διατάξεις ετοιμότητας, ανάπτυξης υψηλού ηθικού, ενδείξεις για την προέλευση των απαιτούμενων ειδικών δημοσιοοικονομικών χρηματικών και άλλων πόρων προοριζομένων για τις Ε.Δ.-Σ.Α., σε καιρούς πολέμου, ειρήνης, και άλλων εκτάκτων αναγκών, στους προϋπολογισμούς καταβολής των ειδικών μισθολογίων του ανθρώπινου δυναμικού και εκσυγχρονισμού των κάθε είδους  εξοπλισμών και λειτουργικών μέσων  σε ποσοστά επί του ΑΕΠ κ.λπ).

3) Πάγιες ρυθμίσεις περί ιεραρχίας και προαγωγών στις Ε.Δ.-Σ.Α.

(Ενοποίηση και απλοποίηση των υφισταμένων πολλαπλών διατάξεων περί Στρατιωτικών παραγωγικών Σχολών, ιεραρχίας και προαγωγών κατά τις κρίσεις από υπηρεσιακά συμβούλια και μόνο με απόλυτη διαφάνεια και επαρκή τεκμηρίωση ώστε να είναι αδύνατη η παραποίηση των ουσιαστικών προσόντων των κρινόμενων, με γνώμονες την αξιοκρατία κατάρτισης και προσφοράς έργου υπέρ των Ε.Δ.-Σ.Α., τη δικαιοσύνη, την αξιοπρέπεια, το υψηλό εθνικό φρόνημα και την αφοσίωση στα καθήκοντά τους.

Οι πολιτειακές και πολιτικές ηγεσίες παρεμβαίνουν σε περιπτώσεις τεκμηριωμένων προσφυγών των αδικημένων στην ιεραρχία και όταν αιτιολογημένοι αναπότρεπτοι εθνικοί λόγοι επιβάλλουν την υπέρβαση των υπηρεσιακών Συμβουλίων κ.λπ).

4) Διατάξεις περί ευθυνών και παραπομπών να δικαστούν σε Στρατοδικεία  ένοχοι  Ε.Δ.-Σ.Α.

εριλαμβάνονται συνταγματικές διατάξεις σε κατάλληλα άρθρα περί λειτουργίας της ανεξάρτητης Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και των αρμοδιοτήτων της. Γίνεται περιληπτική αναφορά επί  συγκεκριμένων πράξεων, διαδόσεων και λοιπών επιβλαβών χειρισμών εκ μέρους οποιωνδήποτε ατόμων εκ του ανθρώπινου δυναμικού των ε,ε, και στην εφεδρεία  των Ε.Δ.-Σ.Α. και εκτός αυτών,  που μειώνουν την ισχύ  και επέκεινα συντελούν στην αύξηση της αναποτελεσματικότητας φύλαξης της καθορισμένης ανεξαρτησίας και ακεραιότητας της πατρίδας, περαιτέρω ενδείξεις παραπομπών σε δίκες των ενόχων κ.λπ).

Οι παντοειδείς επεξεργασίες και εισηγήσεις των παραπάνω και οποιωνδήποτε άλλων νέων περιεχομένων του Ελληνικού Συντάγματος προέρχονται από τα πορίσματα κατάλληλων ειδικών κοινοβουλευτικών επιτροπών εκ του Ελληνικού Κοινοβουλίου, εμπλουτισμένων από τις αναγκαίες επεξεργασίες αρμοδίων επιστημονικών και Ακαδημαϊκών φορέων. Τα πορίσματα αυτά, αφού τεθούν στην ενδεικνυόμενη δημόσια διαβούλευση μεταξύ των αρμοδίων -ενδιαφερομένων υπηρεσιών, καταγράφονται σε τελικό σχέδιο στο Ελληνικό Σύνταγμα για ανάλυση, οριστικοποίηση  και ψήφιση από την αναθεωρητική Βουλή των Ελλήνων.

Γένοιτο!, για την ευνομία της χώρας που γέννησε και οφείλει να τιμά  τη Δημοκρατία παντού και πάντοτε.