Τρίτη
18 Ιουνίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 5021RSS FEED
Νησιωτική Ελλάδα: Οδός Άρπα Κόλα
Γράφει ο
Γιώργος Αδαλής
«Άλλα λέει η θειά μ’ … άλλα ακούν τ’ αυτιά μ’»: Αυτή την παροιμία χρησιμοποιούν οι Αιολείς κάτοικοι των νησιών του Αιγαίου όταν θέλουν να υποδηλώσουν ότι το κακό είναι μεγάλο και μάλιστα διπλό! Η θειά μας η κυρα-Αμυρσούδα από την Μυτιλήνη, πρώτον,  λέει κάτι που δεν το περιμένει κανείς και δεύτερον, είναι τόσο αναπάντεχο που τα αυτιά μας προτιμούν να… ακούνε κάτι άλλο!!

Έξυπνος λαός οι Αιολείς ! Εμπορικά δαιμόνια, Καραβοκυραίοι, τουριστικοί μεταπράτες και ότι άλλο σκεφτεί κανείς έχουν δημιουργήσει οι νησιώτες έτσι ώστε να αποφύγουν τον οικονομικό στραγγαλισμό που τους επιβάλλει το Αθηνοκεντρικό Κράτος. Και φυσικά μιλάω για τους Αιολείς και όχι για τους Κρήτες ! Τους τελευταίους ουδόλως τους αφορά το παρακάτω άρθρο. Αλλά για πόσο διάστημα θα κατορθώνει να επιβιώνει ένας «λαός», όσο έξυπνος και αν είναι, όταν έχει τεθεί στη λήθη της Κεντρικής Eξουσίας;

Είναι αλήθεια ότι από Αρχαιοτάτων χρόνων οι Λάκωνες είχαν μεγάλες έριδες με τους Αθηναίους σχετικά με το ποιος θα προσαρτήσει τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου  στο άρμα τους. Και ο λόγος ήταν η γαιοστρατηγική τους θέση καθώς και ο πλούτος που παρήγαγαν οι κάτοικοί τους. Πλούτο όχι μόνο οικονομικό αλλά προπάντων πολιτισμικό μιας και πολλές μορφές και Σοφοί της Αρχαιότητας είχαν ανατραφεί στα νησιά.

Στη νεότερη ιστορία της η Ελλάδα μπόρεσε να γνωρίσει οικονομική ανάπτυξη μόνο όταν είχε αναπτυχθεί το εμπόριο μεταξύ των Μικρασιατικών παραλίων. Γι αυτό όταν κάνετε μια βόλτα στη Λέσβο ή στη Χίο ή στη Λήμνο προσέξτε κάποια από τα μισογκρεμισμένα κτήρια και θα παρατηρήσετε ότι ήταν εργοστάσια. Εργοστάσια που έφτιαχναν ακόμη και μηχανές σκαφών και πλοίων, τις γνωστές «Σοφία», που είχαν κατακλύσει την αγορά για πάνω από μισό αιώνα. Μηχανές τόσο καλές που σαράντα χρόνια μετά το κλείσιμο του εργοστασίου, συνεχίζουν να κυκλοφορούν ακόμη και σήμερα στις θάλασσες πέριξ της Λήμνου.

Οι νεοέλληνες βουλευτές όμως των κομμάτων της μεταπολίτευσης εγκλωβίστηκαν στις «φραπεδιές» του Ντα Κάπο ,  στο σουλάτσο στις βιτρίνες των Βορείων Προαστίων καθώς και στα ζεϊμπέκικα στα παράλια της Ιωνίας. Και με όλα αυτά ξέχασαν ότι ευμάρεια χωρίς ανάπτυξη των νησιών δεν γίνεται!
Είναι προφανές σε όλους ότι εγκατέλειψαν τα νησιά στην τύχη τους ή καλύτερα στο φιλότιμο των κατοίκων που έμεναν εκεί! Και φυσικά δεν λείπουν και κάποιοι που κάνουν «business as usual» εις βάρος των νησιωτών και επ’ ωφελεία γνωστών τουρκικών κολοσσών!

Τελευταίος Έλληνας πολιτικός που ασχολήθηκε με τα νησιά ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου, που ίδρυσε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να έχει  ένα εισόδημα και μια ένταση στην ζωή ο νησιωτικός πληθυσμός που ολοένα και γερνούσε! Ο ίδιος άνθρωπος αποφάσισε την μείωση του ΦΠΑ στα νησιά με σκοπό να κάνει ελκυστικές τις επενδύσεις εκεί.
Έκτοτε, ουδείς ασχολήθηκε σοβαρά αυτό που θα έκανε κάθε σώφρον πολιτικός. Τα νησιά του Αιγαίου, οι Εθνοπατέρες και οι Εθνομητέρες τα βλέπουν ως τόπο διακοπών και όποτε έρθει ένα καυτό θέμα στο προσκήνιο «βογκούν» από αγανάκτηση.

Αν ήταν σώφρονες όμως θα διαπίστωναν ότι το μέλλον της Ελλάδας βρίσκεται και πάλι στα νησιά. Το Αρχιπέλαγος αποτελεί μοχλό ανάπτυξης και όχι ανάσχεσης της οικονομίας της Ελλάδας, όπως σας έχω ξαναγράψει . Και φυσικά δεν εννοώ μόνο τον τουρισμό που και αυτόν οι τελευταίοι υπουργοί μας τον έχουν «ξεπατώσει» με τις αστοχίες τους, δίνοντας την ευκαιρία στους Τούρκους να πάρουν το μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας.

Τα νησιά θα μπορούσε να είναι ό,τι και παλιά! Ταρσανάδες και Ναυπηγεία! Αλιευτικά ορμητήρια ! Θεραπευτικές μονάδες από τις χιλιάδες θερμές πηγές! Κέντρα παραγωγής και συσκευασίας ιδιαίτερων και καινοτόμων αγαθών! Κέντρα επεξεργασίας πρώτων υλών! Και προπάντων κέντρα παραγωγής γεωθερμικής ενέργειας! Και δεν μπαίνω σε ζητήματα εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων διότι αυτό απαιτεί μισό αιώνα προετοιμασίας!

Σήμερα ο κάτοικος ενός νησιού πληρώνει «διόδια» κάθε φορά που :
- Μπαίνει σε ένα λιμάνι. Εκεί πληρώνει 17 διαφορετικά ταμεία, τέλη και φόρους!
- Μπαίνει σε ένα αεροδρόμιο. Εκεί πληρώνει άλλα τόσα και προπάντων το Σπατόσημο στους Γερμανούς.
- Μπαίνει σε ένα σούπερ μάρκετ. Εκεί  πληρώνει το κόστος των μεταφορικών των προϊόντων πάνω στην τιμή των αγαθών.
- Χτίζει ένα σπίτι και πληρώνει πανάκριβα το οικόπεδο και ακολούθως τα δομικά υλικά. Πάνω από 20% είναι οι διαφορές με την χερσαία Ελλάδα
- Κάθε φορά που πάει για σπουδές . Οι σπουδές στο εξωτερικό στοιχίζουν πλέον φθηνότερα απ ότι στην Ελλάδα, γιατί οι γονείς δεν μπορούν να πληρώσουν όχι το εισιτήριο Λονδίνο-Αθήνα αλλά το εισιτήριο … Αθήνα-Μυτιλήνη.
- Κάθε φορά που βάζει τα παπούτσια του γνωρίζει ότι τα έχει πληρώσει 15% ακριβότερα από ότι στην Χερσαία Ελλάδα.(Το λιγότερο 15% εννοείται)
- Κάθε φορά που θέλει να στείλει ένα φάκελο στην χερσαία Ελλάδα πληρώνει από 8 ως 17 ευρώ (ναι καλά διαβάσατε)
- Κάθε φορά που αρρωσταίνει βαριά κάποιος πρέπει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να βρει την γιατρειά του (αν στο μεταξύ δεν έχει … ενδημήσει  εις Κύριον γιατί άργησε το C-130 να έρθει!!!)

Και όλα αυτά τα τεράστια κόστη, η πατρίδα μας, τα έχει εξισώσει με μια διαφορά 5% στο ΦΠΑ των αγαθών! Την οποία μάλιστα πιθανολογώ ότι ελέω μνημονίου θα την καταργήσουν κιόλας.

Η αλήθεια είναι ότι η καθημερινότητα στοιχίζει στον νησιώτη περίπου 20 με 25% ακριβότερα από ό,τι στον Αθηναίο. Και μάλιστα στον νησιώτη δεν δίδεται η δυνατότητα πολλαπλών επιλογών αλλά του έχει επιβληθεί μια ιδιότυπη μονοπωλιακή σχέση σε όλο το φάσμα της αγοράς . Συνήθως,  έχουμε μία με δύο εναλλακτικές λύσεις σε ότι και αν αποφασίσουμε να κάνουμε γεγονός που εγκαθίδρυσε σ τα νησιά ισχυρά μονοπώλια  που υφαρπάζουν ύπουλα τον πλούτο των κατοίκων.

Από την άλλη, το ψυχολογικό κόστος του «αποκλεισμού» και των μειωμένων επιλογών στη δράση αλλά ακόμη και στην ψυχαγωγία, είναι κάτι που δεν προσμετράται σε κανέναν οικονομικό δείκτη, όταν λόγω απαγορευτικού, τα νησιά θυμίζουν κατοχική Ελλάδα από τις ελλείψεις,  γιατί ο καλός θεούλης αποφάσισε να κρατήσει τα 9 Μποφώρ για πάνω από πέντε μέρες!

Το πόσο αλλόφρων είναι η πολιτική για τα νησιά που αναπτύχθηκε μετά την δεκαετία του ‘80, φαίνεται και στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Το εισιτήριο Σάμος – Θεσσαλονίκη είναι πιο φτηνό από αυτό της Μυτιλήνη – Θεσσαλονίκη και ας είναι η Σάμος σε διπλάσια απόσταση από την Συμπρωτεύουσα απ ότι η Μυτιλήνη.

Το ακτοπλοϊκό εισιτήριο Πειραιά – Ηράκλειο είναι στη μισή τιμή από αυτό της γραμμής Πειραιάς-Μυτιλήνη. Και η μιλιομετρική απόσταση των δύο γραμμών είναι ακριβώς η ίδια! Τα ίδια καύσιμα καταναλώνει ένα πλοίο στις δύο αυτές γραμμές.
Επρεπε να περάσουν 90 ολάκερα χρόνια για να μπορεί ένας Χιώτης να δικαστεί χωρίς να χρειαστεί να κάνει τον … διάπλου του Αιγαίου. Μέχρι και σήμερα η έδρα του Εφετείου είναι στη Σύρο και όχι σε κάποιο νησί με μεγάλο πληθυσμό κι ας έχει υπογραφεί σχετικό διάταγμα. Ετσι η μεγάλη μερίδα των νησιωτών αναγκάζονται εδώ και 90 χρόνια να πληρώνουν τεράστια έξοδα σε δικηγόρους και μετακινήσεις για μια απλή δίκη χάνοντας έτσι πολλές πολύτιμες εργατοώρες.
ΟΛΑ αυτά δείχνουν ότι η νησιωτική πολιτική στην Ελλάδα γίνεται δια μέσου της γνωστής ελληνικής οδού που ονομάζεται … «Άρπα Κόλα» !!! 

Όποιο νησί είχε κάποιο «βύσμα» στην κεντρική εξουσία, κατόρθωνε να περάσει ένα αίτημά του. Είτε επρόκειτο για κάποια τιμή στα εισιτήρια είτε για την έδρα ενός Πανεπιστημίου είτε για την έδρα ενός εφετείου! Γενικά όποιος προλάβαινε, έβαζε και ένα μικρό λιθαράκι στο κτήριο της…  «οδού Άρπα Κόλα».
Ένα κτήριο το οποίο εσχάτως άρχισε να πωλείται σε Εβραϊκά , Γερμανικά και Γαλλικά κεφάλαια με την βούλα του ελληνικού Κράτους! Και ότι απομείνει είναι έτοιμο να δεθεί πάνω στο οικονομικό άρμα της Τουρκίας, μιας χώρας που προσφέρει πιο φθηνά τα αγαθά της στους νησιώτες απ ότι η μητέρα Ελλάδα. Γι αυτό και βλέπετε τις ορδές των Μυρίων στα παζάρια της Σμύρνης και του Αϊβαλί! Το εισιτήριο για να πας από τη Μυτιλήνη σε μια ξένη χώρα όπως η Τουρκία είναι (κρατηθείτε) στο ¼ απ ότι κοστίζει για να πας στη διπλανή Χίο. Και φυσικά για τους ένστολους και τους πολιτικούς το εισιτήριο διατίθεται πάντοτε … δωρεάν!
Κάποτε ο Οζάλ είχε πει στους Στρατηγούς του: «Μην ονειρεύεστε πόλεμο με την Ελλάδα. Κάποτε θα μας παρακαλάνε να ενωθούν μαζί μας»! Το είπε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 !!

Εκτός  από τους Ανδρέα Παπανδρέου και Κωνσταντίνο Καραμανλή, το έχει υπόψιν του κανείς σήμερα από αυτούς που μας κυβερνούν ή πολύ περισσότερο από αυτούς που προσδοκούν να μας κυβερνήσουν;

Αντιλαμβάνονται ότι οι καταστροφικές πολιτικές τύπου Σηφουνάκη «μαραζώνουν» τα νησιά μας;
Και μπορεί ο Νίκος Σηφουνάκης ως Κρητικός στην καταγωγή που εκλέγεται στην Λέσβο να μην πολυσκοτίζεται γιατί ως υπουργός έχει καταστρέψει τους μικροϊδιοκτήτες γης στα νησιά αλλά σίγουρα τον ευχαριστούν θερμά οι μεγαλοκτηματίες και οι ιδιοκτήτες τεράστιων ξενοδοχειακών συμφερόντων που πλέον μπορούν να αγοράζουν κοψοχρονιά την διεσπαρμένη γη! Και όλα αυτά ισχύουν με νόμους του στα μέρη που εκλέγεται και … όχι στα μέρη απ’ όπου κατάγεται! Νόμους που τους καταψήφισαν ακόμη και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ όπως η Βάσω Παπανδρέου!
Τα νησιά του Αιγαίου φίλες και φίλοι μου, δεν είναι μόνο ο υγρός τάφος του Γιαλοψού, του Ηλιάκη του Σιαλμά και δεκάδων άλλων! Δεν μπορεί να θυμούνται τα νησιά μόνο όταν η αλλοπρόσαλλη πολιτική μας με την Τουρκία «δημιουργεί» αναγκαστικά νέους ήρωες!
Δεν μπορεί να ανοίγουν το στόμα τους οι πολιτικοί για τα νησιά μας όταν χύνει το δάκρυ της η μάνα του Ηλιάκη! Ολοι αυτοί πέθαναν άσκοπα; Δεν υπηρέτησαν ένα ιδανικό;

Αλλά αλήθεια, στη σύγχρονη Ελλάδα, ποιο είναι αυτό το ιδανικό;
Η πλήρης διάλυση του κοινωνικού ιστού του Αρχιπελάγους; Γιατί όλοι εμείς που κατοικούμε εδώ, δεν έχουμε δει πουθενά ένα σχέδιο ανάπτυξης των νησιών του Αιγαίου! Έναν σκοπό που θα μας απαγκιστρώσει από το οικονομικό άρμα της Τουρκίας! Δεν μιλάμε για δήθεν έργα υποδομής από τα οποία «θα φάνε το καταπέτασμα» τα γνωστά «συμφέροντα» τα οποία μας απαγορεύουν ακόμη και το όνομά τους να αναφέρουμε!
Αντίθετα, μιλάμε για πλήρη αναδιοργάνωση του ρόλου των νησιών και την υπαγωγή τους σε ένα ειδικό προνομιακό καθεστώς ανάπτυξης χωρίς να χρειάζεται να θρηνούμε κάθε χρόνο και ένα παλληκάρι της αεροπορίας μας, έτσι για να λέμε ότι τάχα μου προστατεύουμε τα νησιά! Από ποιον τα προστατεύουμε άραγε, αφού μετά από τόσους θανάτους δεν καταφέραμε να αναπτύξουμε ούτε ένα από αυτά; 

Τέτοιες προτάσεις έχουν κατατεθεί εκατοντάδες από πολλούς χωρίς όμως ποτέ να τις λάβει υπ όψιν κανείς.
Αντίθετα, με την κατάργηση του Υπουργείου Αιγαίου, είδαμε να ανοίγει ο δρόμος για τους εραστές των συσκέψεων στις καφετέριες του Κολωνακίου, για πλήρη αποσάθρωση της κοινωνικής-οικονομικής  ζωής  των Αιγαιοπελαγιτών!

Πριν μια πενταετία βρέθηκα στα παράλια της Τουρκίας για ρεπορτάζ και στη μέση του πουθενά είδα ένα τεράστιο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικού  ρεύματος. Ρώτησα έναν κάτοικο «ποια πόλη θα τροφοδοτήσει ένα τόσο μεγάλο εργοστάσιο που ούτε η Σμύρνη δεν διαθέτει» για να λάβω την απάντηση ότι «θα παράσχει ρεύμα στα απέναντι νησιά» !
Πέντε χρόνια πριν!
 Κι εσείς όλοι στην Αθήνα αναρωτιέστε ακόμη από πού θα πάρουν ρεύμα τα νησιά μας και τι έκανε ο Ερντογάν στην Αθήνα! Και καθώς εσείς αναρωτιέστε, οι Τούρκοι είχαν ήδη επενδύσει δέκα χρόνια πριν, στην κατασκευή ενός τέτοιου εργοστασίου, προφανώς γιατί ήταν συμφωνημένο με την Κυβέρνησή μας!!
Επιτέλους, ας περισώσει ο Γιώργος Παπανδρέου την πολιτική τιμή της οικογένειάς του!
Ο παππούς του αναδείχτηκε ως πολιτικός λαμβάνοντας το αξίωμα του Νομάρχη Λέσβου! Και την ευαισθησία του για τα νησιά την είχε μεταγγίσει στον γιό του τον Ανδρέα!
Ο εγγονός θα γυρίζει επιτέλους το κεφάλι του να μας δει όλους εμάς που φυλάσσουμε τούτα εδώ  τα βράχια ή θα αναγκαστούμε και πάλι να αποκλείσουμε κάποιο νησί όπως ακριβώς είχε γίνει το 1986;

--O κ.  Γιώργος Αδαλής είναι ιδρυτής των Aegean Times