Η παγκόσμια κοινότητα θα αποτύχει απέναντι σε εκατομμύρια παιδιά, αν δεν εστιάσει σε εκείνα που βρίσκονται σε περισσότερο μειονεκτική θέση στο νέο 15ετές πλάνο για την ανάπτυξη, προειδοποίησε η UNICEF σήμερα.
Η τελευταία έκθεση της UNICEF για τους Αναπτυξιακούς Στόχους της Χιλιετίας (ΑΣΧ) που αφορούν τα παιδιά, «Πρόοδος για τα Παιδιά: Πέρα από τους Μέσους Όρους», αναφέρει ότι παρά τις σημαντικές επιτυχίες, η ανισότητα στις ευκαιρίες έχει αφήσει εκατομμύρια παιδιά να ζουν σε συνθήκες φτώχειας, να πεθαίνουν πριν τα πέντε τους χρόνια, να μην πηγαίνουν σχολείο και να υποφέρουν από χρόνο υποσιτισμό.
«Οι ΑΣΧ βοήθησαν την παγκόσμια κοινότητα ώστε να πραγματοποιηθούν τεράστιες πρόοδοι για τα παιδιά - αλλά μας έδειξαν επίσης το πόσα πολλά παιδιά αφήνουμε πίσω», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής της UNICEF Anthony Lake. «Οι ζωές και το μέλλον των λιγότερο ευνοημένων παιδιών, έχουν αξία - όχι μόνο για το δικό τους το καλό, αλλά και για το καλό των οικογενειών τους, των κοινοτήτων τους και των κοινωνιών τους.»
Οι ανισότητες στο εσωτερικό των χωρών έχουν αφήσει τα παιδιά από τα φτωχότερα νοικοκυριά με διπλάσιες πιθανότητες να πεθάνουν πριν από τα πέμπτα τους γενέθλια και πολύ λιγότερο πιθανό να διαθέτουν το ελάχιστο επίπεδο ικανότητας ανάγνωσης σε σχέση με τα παιδιά από τα πλουσιότερα νοικοκυριά.
Η συνέχιση της αποτυχίας να προσεγγίσουμε αυτά τα παιδιά μπορεί να έχει δραματικές συνέπειες. Με τους σημερινούς ρυθμούς προόδου, με δεδομένη την προβλεπόμενη αύξηση του πληθυσμού, υπολογίζεται ότι:
Η έκθεση επισημαίνει όμως και σημαντικές επιτυχίες από το 1990:
./..
Επιπλέον, το χάσμα μεταξύ των φτωχότερων και των πλουσιότερων μικραίνει σε περισσότερους από τους μισούς δείκτες τους οποίους εξέτασε αναλυτικά η UNICEF:
Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης τα «κακά» νέα: Η πρόοδος δεν αγγίζει τα σχεδόν 6.000.000 παιδιά που πεθαίνουν κάθε χρόνο πριν από τα πέμπτα τους γενέθλια, τις 289.000 γυναίκες που πεθαίνουν κάθε χρόνο κατά τη γέννα και τα 58.000.000 παιδιά που μένουν εκτός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Καθώς οι ηγέτες του κόσμου προετοιμάζονται για να εγκρίνουν τους Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, τα λιγότερο προνομιούχα παιδιά θα πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο των νέων σκοπών και στόχων, δηλώνει η UNICEF. Η βελτίωση της συλλογής και επιμερισμού των στοιχείων - που θα πηγαίνει πέρα από τους μέσους όρους, όπως αυτοί που χρησιμοποιήθηκαν για τη μέτρηση των ΑΣΧ - μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό των πλέον ευάλωτων και αποκλεισμένων παιδιών και το πού ζουν. Ισχυρότερα τοπικά συστήματα υγείας, εκπαίδευσης και κοινωνικής προστασίας μπορεί να βοηθήσουν περισσότερα παιδιά να επιβιώσουν και να ευημερήσουν. Και πιο έξυπνες επενδύσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες των πιο ευάλωτων παιδιών μπορεί να αποφέρουν βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη.
«Οι Στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη προσφέρουν μια ευκαιρία να εφαρμοστούν τα διδάγματα που έχουμε πάρει και να φθάσουμε στα παιδιά που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη - και θα είναι ντροπή μας αν δεν το πράξουμε,» είπε ο Anthony Lake, «Γιατί μεγαλύτερη ισότητα στις ευκαιρίες για τα σημερινά παιδιά σημαίνει λιγότερες ανισότητες και περισσότερη παγκόσμια πρόοδο αύριο.»
Τα στοιχεία για την Ελλάδα Με την ευκαιρία της δημοσίευσης της έκθεσης, η UNICEF Ελλάδος επισημαίνει τα παρακάτω στοιχεία που αφορούν τη χώρα μας που συνοδεύουν την Έκθεση και αφορούν στην παιδική θνησιμότητα, τους εμβολιασμούς, τον τομέα της εκπαίδευσης και στην παροχή νερού και υγιεινής:
| 1990 | 2000 | 2013 | |||
Θνησιμότητα κάτω των 5 ετών (%) | 13 | 8 | 4 | |||
Κάλυψη εμβολιασμών κατά της ιλαράς (%) | 76 | 89 | 99 | |||
|
|
|
| |||
Εκπαίδευση | Σύνολο | Αγόρια | Κορίτσια | |||
Προσχολική - μεικτός δείκτης εγγραφών - (%) 2011 | 78 | 78 | 79 | |||
Πρωτοβάθμια - μεικτός δείκτης εγγραφών - (%) 2011 | 102 | 102 | 102 | |||
Πρωτοβάθμια - καθαρό ποσοστό εγγραφής - (%) 2011 | 100 | 99 | 100 | |||
Πρωτοβάθμια - παιδιά εκτός σχολείου - (%) 2011 | 0 | 1 | 0 | |||
Πρωτοβάθμια - παιδιά εκτός σχολείου - (Αριθμός) 2010 | 2.968 | 2.407 | 561 | |||
Ποσοστό που φθάνει στην τελευταία τάξη δημοτικού - (%) 2010 | 93 | 93 | 93 | |||
Δευτεροβάθμια - μεικτός δείκτης εγγραφών - (%) 2011 | 108 | 109 | 106 | |||
Δευτεροβάθμια - καθαρό ποσοστό εγγραφής - (%) 2010 | 99,2 | 99,4 | 99,1 | |||
|
|
|
| |||
Χρήση εγκαταστάσεων υγιεινής (%) | Αστικές περιοχές | Αγροτικές περιοχές | Σύνολο | |||
1990 | 100 | 93 | 97 | |||
2000 | 99 | 96 | 98 | |||
2012 | 99 | 97 | 99 | |||
Χρήση πόσιμου νερού (%) |
|
|
| |||
1990 | 99 | 92 | 96 | |||
2000 | 100 | 98 | 99 | |||
2012 | 100 | 99 | 100 | |||
Δείτε περισσότερα:
Σύνοψη και Βασικά Μηνύματα της Έκθεσης www.unicef.gr/uploads/filemanager/PDF/2015/pfc2015_sum.pdf
Στοιχεία και Αριθμοί www.unicef.gr/uploads/filemanager/PDF/2015/pfc2015_facts.pdf
Η πλήρης έκθεση «Πρόοδος για τα Παιδιά» www.unicef.gr/uploads/filemanager/PDF/2015/pfc2015.pdf
επίσης στο http://www.unicef.org/publications/index_82231.html
Αναλυτικότερα στοιχεία για κάθε χώρα στο http://data.unicef.org/
επίσης στο www.unicef.gr/uploads/filemanager/news/info/pcf2015_data.xlsx