Πέμπτη
25 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4967RSS FEED
ΚΟΙΝΗ ΔΗΛΩΣΗΝέες συνεργασίες με Αν. Ευρώπη
03/06/2019

Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα

 

Κόμβοι μεταφορών και εφοδιαστικής με αυξημένη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, που θα εξυπηρετούν την περιοχή με σκοπό να βελτιωθεί η συνδεσιμότητα των χωρών της Δυτικής και της Ανατολικής Ευρώπης, προωθούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας ΕΕ και των 6 χωρών της Ανατολικής Ευρώπης.

 

Όπως αναφέρεται σε κοινή δήλωση των συμμετεχόντων η  Ευρωπαϊκή Ένωση, τα κράτη μέλη της και οι χώρες-εταίροι της Ανατολικής Ευρώπης, η Δημοκρατία της Αρμενίας, η Δημοκρατία του Αζερμπαϊτζάν, η Δημοκρατία της Λευκορωσίας, η Γεωργία, η Δημοκρατία της Μολδαβίας και η Ουκρανία,  επαναλαμβάνουν την κοινή τους δέσμευση να δημιουργούν προοπτικές και να επιτυγχάνουν απτά αποτελέσματα για τους πολίτες ολόκληρης της περιοχής της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης με τη βελτίωση της συνδεσιμότητας στον τομέα των μεταφορών, όπως υπογραμμίστηκε  στην Κοινή Δήλωση της συνόδου κορυφής της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης του Νοεμβρίου 2017 και στο έγγραφο «20 στόχοι για το 2020» που εγκρίθηκε από τους συμμετέχοντες στη σύνοδο κορυφής. Οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν τη δέσμευση των χωρών-εταίρων της Ανατολικής Ευρώπης να προωθήσουν δράσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, όπως επιβεβαιώθηκε με την ομόφωνη πολιτική έγκριση της δήλωσης της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης σχετικά με την οδική ασφάλεια, στις 27 Απριλίου 2018, στη Λιουμπλιάνα,και.εκφράζουν την ικανοποίησή τους για την έναρξη ισχύος του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού της Επιτροπής , της 6ης Μαρτίου 2019. Ο σχετικός κανονισμός, επισημαίνεται, καθορίζει ενδεικτικούς χάρτες για την επέκταση του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Ȃ στις χώρες-εταίρους της Ανατολικής Ευρώπης. Θεωρούν, ότι η επέκταση αυτή αποτελεί σημαντικό επίτευγμα για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών της ΕΕ (ΔΕΔȂ) και την ευρωπαϊκή πολιτική γειτονίας. Οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι χώρες-εταίροι της Ανατολικής Ευρώπης στην πολιτική για το ΔΕΔ-Ȃ στο ευρύτερο πλαίσιο της συνδεσιμότητας ΕΕ-Ασίας, ιδίως με την προώθηση ποιοτικών έργων υποδομής και διατροπικών και πολυτροπικών συνδέσεων, τα οποία είναι βιώσιμα από την οικονομική, φορολογική περιβαλλοντική και κοινωνική άποψη και συμμορφώνονται με τους κανόνες χρηστής διακυβέρνησης.

Επίσης, τονίζουν ότι είναι σημαντικό να διευκολυνθεί η κυκλοφορία προσώπων και εμπορευμάτων με τη βελτίωση των διασυνοριακών συνδέσεων και χαιρετίζουν την υφιστάμενη στενή συνεργασία και τον διάλογο μεταξύ της ΕΕ και των χωρών-εταίρων της Ανατολικής Ευρώπης με αντικείμενο όλους τους τρόπους μεταφοράς, μεταξύ άλλων με την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών, ώστε οι μεταφορικές συνδέσεις να καταστούν πιο ασφαλείς, πιο βιώσιμες και πιο αποδοτικές.

Ταυτόχρονα, τονίζουν ότι είναι σημαντικό να αναπτυχθούν κόμβοι μεταφορών και εφοδιαστικής με αυξημένη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, που θα εξυπηρετούν την περιοχή με σκοπό να βελτιωθεί η συνδεσιμότητα των χωρών της Δυτικής και της Ανατολικής Ευρώπης.

Ακόμη:

-υπογραμμίζουν τη σημασία της δέσμευσής τους έναντι της συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή, της Ατζέντας του 2030 για τη βιώσιμη ανάπτυξη και του προγράμματος δράσης της Αντίς Αμπέμπα, προκειμένου να προωθηθούν πιο βιώσιμες μεταφορές.

-χαιρετίζουν εν προκειμένω τις διεξαγόμενες εργασίες για τη σύναψη συμφωνιών με σκοπό τη δημιουργία Κοινού Αεροπορικού Χώρου με ορισμένες χώρες-εταίρους της Ανατολικής Ευρώπης και για την εφαρμογή συμφωνιών αεροπορικών μεταφορών που έχουν υπογραφεί ήδη με άλλες χώρεςεταίρους της Ανατολικής Ευρώπης.

-η χρηματοδοτική στήριξη από το Εξωτερικό Επενδυτικό Σχέδιο της ΕΕ, σύμφωνα με τους εφαρμοστέους κανόνες και εντός των διαθέσιμων ορίων, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη μόχλευση δανείων από ευρωπαϊκούς και διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς στο πλαίσιο της εφαρμογής του ενδεικτικού επενδυτικού σχεδίου δράσης του ΔΕΔ- Α