Πέμπτη
25 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4967RSS FEED
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙΤαμείο Δίκαιης Μετάβασης
20/01/2020

Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα

Η Ευρωπαική Επιτροπή παρουσίασε προταση κανονισμού με τον οποίο θεσπίζειται το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης - ΤΔΜ για την παροχή στήριξης σε εδάφη που αντιμετωπίζουν σοβαρά κοινωνικοοικονομικά προβλήματα από τη διαδικασία μετάβασης προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία της Ένωσης έως το 2050.

 

Ο υπό έκδοση κανονισμός, ορίζει τον ειδικό στόχο του ΤΔΜ, τη γεωγραφική του εμβέλεια και τους πόρους του, το πεδίο εφαρμογής της στήριξης που παρέχει για τον στόχο «Επενδύσεις στην απασχόληση και την ανάπτυξη»,  και ειδικές διατάξεις για τον προγραμματισμό και δείκτες που απαιτούνται για την παρακολούθηση.

 

Σημειώνεται, πως  η Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η οποία χαράσσει τον χάρτη πορείας της προς μια νέα αναπτυξιακή πολιτική για την Ευρώπη. Η  αναπτυξιακή αυτή πολιτική βασίζεται σε φιλόδοξους στόχους για το κλίμα και το περιβάλλον και σε συμμετοχικές διαδικασίες που συνενώνουν τους πολίτες, τους δήμους και τις περιφέρειες στη μάχη για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την προστασία του περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τον στόχο της επίτευξης της κλιματικής ουδετερότητας της ΕΕ έως το 2050 με αποτελεσματικό και δίκαιο τρόπο, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία πρότεινε έναν Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης, καθώς και τη θέσπιση Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης, ώστε να μην μείνει κανείς στο περιθώριο. Οι πιο ευάλωτες ομάδες είναι εκείνες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στις επιβλαβείς επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και της υποβάθμισης του περιβάλλοντος. Παράλληλα, η διαχείριση της μετάβασης θα οδηγήσει σε σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές. Οι πολίτες και οι εργαζόμενοι θα επηρεαστούν με διαφορετικούς τρόπους και το σημείο αφετηρίας για τη μετάβαση δεν είναι το ίδιο για όλα τα κράτη μέλη, τις περιφέρειες και τις πόλεις, ούτε έχουν όλα τα κράτη μέλη, οι περιφέρειες και οι πόλεις την ίδια ικανότητα απόκρισης.

 

Όπως περιγράφεται αναλυτικότερα στην ανακοίνωση για το επενδυτικό σχέδιο για μια βιώσιμη Ευρώπη  , ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης θα εστιαστεί στις περιφέρειες και τους τομείς που επηρεάζονται περισσότερο από τη μετάβαση λόγω της εξάρτησής τους από τα ορυκτά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένου του άνθρακα, της τύρφης και του πετρελαιούχου σχιστόλιθου, ή από βιομηχανικές διεργασίες έντασης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ορισμένοι τομείς θα παρακμάσουν, αφού η μείωση στα επίπεδα οικονομικής παραγωγής και απασχόλησης θα είναι μη αναστρέψιμη για οικονομικές δραστηριότητες με υψηλά επίπεδα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ή για δραστηριότητες οι οποίες βασίζονται στην παραγωγή και τη χρήση ορυκτών καυσίμων, ιδίως άνθρακα, λιγνίτη, τύρφης και πετρελαιούχου σχιστόλιθου.

Επίσης, θα πρέπει να μετασχηματιστούν άλλοι τομείς με υψηλά επίπεδα έντασης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, στους οποίους μπορούν να βρεθούν τεχνολογικές εναλλακτικές λύσεις για τις διεργασίες υψηλής έντασης άνθρακα, προκειμένου να διατηρηθεί η οικονομική παραγωγή και να ενισχυθεί η απασχόληση.\

 Υποδομές 

Σήμερα, στον τομέα του άνθρακα υπάρχουνυποδομές σε  σε 108 ευρωπαϊκές περιφέρειες και σχεδόν 237 000 άτομα απασχολούνται σε δραστηριότητες που σχετίζονται με τον άνθρακα, ενώ σχεδόν 10 000 άτομα απασχολούνται σε δραστηριότητες εξόρυξης τύρφης και περίπου 6 000 άτομα στον κλάδο παραγωγής πετρελαιούχου σχιστόλιθου.

Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται ως προς τον κλάδο παραγωγής πετρελαιούχου σχιστόλιθου, λόγω των πολύ υψηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που σχετίζονται μ’ αυτό το καύσιμο. Πολλές επιπλέον έμμεσες θέσεις εργασίας εξαρτώνται επίσης από την αλυσίδα αξίας των ορυκτών καυσίμων και από βιομηχανικές διεργασίες με ένταση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης 

Ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης θα συμπληρώνει την ουσιαστική συνεισφορά του προϋπολογισμού της ΕΕ μέσω όλων των μέσων που έχουν άμεση σχέση με τη μετάβαση, όπως είναι ιδίως το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης («ΕΤΠΑ») και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+ («ΕΚΤ+»).

Ο Μηχανισμός θα αποτελείται από τρεις πυλώνες:

 1) ένα Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης.Θα χρησιμοποιηθεί πρωτίστως για την παροχή επιχορηγήσεων

 2) ένα ειδικό καθεστώς στο πλαίσιο του InvestEU,που

 θα προσελκύσει ιδιωτικές επενδύσεις και

3) μια δανειακή διευκόλυνση του δημόσιου τομέα από τον όμιλο της ΕΤΕπ για την κινητοποίηση πρόσθετων επενδύσεων στις σχετικές περιφέρειες. Θα μοχλεύσει δημόσια χρηματοδότηση

Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης

Οι δημοσιονομικοί πόροι για το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης αναμένεται να ανέλθουν σε 7,5 δισ. EUR (σε τιμές 2018) με τη δυνατότητα να αυξηθεί αυτό το επίπεδο φιλοδοξίας σε μεταγενέστερο χρόνο, εάν κριθεί σκόπιμο.

Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα επικεντρωθεί στην οικονομική διαφοροποίηση των εδαφών που επηρεάζονται περισσότερο από την κλιματική μετάβαση και στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων και την ενεργό ένταξη των εργαζομένων και των ατόμων που αναζητούν εργασία στα εν λόγω εδάφη. Η επιλεξιμότητα των επενδύσεων στο πλαίσιο των άλλων δύο πυλώνων του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης θα είναι ευρύτερη, ώστε να στηρίζονται δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση. Το ειδικό καθεστώς InvestEU θα καλύπτει έργα για υποδομές στον τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των υποδομών φυσικού αερίου και της τηλεθέρμανσης, καθώς και έργα για την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Στο πλαίσιο της δημόσιας δανειακής διευκόλυνσης μέσω της ΕΤΕπ, θα δοθεί η δυνατότητα στις δημόσιες αρχές να εφαρμόσουν μέτρα για τη διευκόλυνση της μετάβασης προς την κλιματική ουδετερότητα. Τα έργα θα ποικίλλουν από υποδομές ενέργειας και μεταφορών έως δίκτυα τηλεθέρμανσης και μέτρα ενεργειακής απόδοσης, συμπεριλαμβανομένης της ανακαίνισης κτιρίων.

Θα απελευθερωθούν πρόσθετοι δημόσιοι και ιδιωτικοί πόροι μέσω ενός συνεκτικού ρυθμιστικού πλαισίου, ιδίως τομεακών κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, που θα δημιουργήσουν ευκαιρίες για τη διευκόλυνση της χρήσης εθνικών πόρων για έργα που συνάδουν με τους στόχους της δίκαιης μετάβασης. Η συμβουλευτική στήριξη και η τεχνική βοήθεια για τις περιφέρειες θα αποτελεί επίσης αναπόσπαστο τμήμα του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης.

Με βάση τα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα και την ανάγκη να ενισχυθεί η παγκόσμια δράση για το κλίμα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 12ης Δεκεμβρίου 2019 ενέκρινε τον στόχο της επίτευξης μιας κλιματικά ουδέτερης Ένωσης έως το 2050, σύμφωνα με τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού, και εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ανακοίνωση της Επιτροπής που προτείνει επενδύσεις ύψους 100 δισ. EUR μέσω του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης με σκοπό τη διευκόλυνση της επίτευξης των στόχων αυτών. Πόροι του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, συμπεριλαμβανομένου του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης, θα διοχετευθούν στη στήριξη των δεσμεύσεων των κρατών μελών ως προς την επίτευξη του στόχου μιας κλιματικά ουδέτερης Ένωσης έως το 2050.

Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα αποτελέσει βασικό εργαλείο για τη στήριξη των εδαφών που επηρεάζονται περισσότερο από τη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα και για την αποφυγή της αύξησης των ανισοτήτων σε περιφερειακό επίπεδο. 

Θα παρέχει στήριξη σε όλα τα κράτη μέλη. Η κατανομή των χρηματοδοτικών του μέσων θα αποτυπώνει την ικανότητα των κρατών μελών να χρηματοδοτήσουν τις απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να αντεπεξέλθουν στη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα.

Γεωγραφική εμβέλεια και πόροι για το ΤΔΜ στο πλαίσιο του στόχου «Επενδύσεις στην απασχόληση και την ανάπτυξη»

1.

Το ΤΔΜ υποστηρίζει τον στόχο «Επενδύσεις στην απασχόληση και την ανάπτυξη» σε όλα τα κράτη μέλη.

 

2.

Οι πόροι για το ΤΔΜ στο πλαίσιο του στόχου «Επενδύσεις στην απασχόληση και την ανάπτυξη» που είναι διαθέσιμοι για δημοσιονομική ανάληψη υποχρεώσεων την περίοδο 2021-2027 ανέρχονται σε 7,5 δισ. EUR σε τιμές 2018, στους οποίους μπορούν να προστεθούν, ενδεχομένως, συμπληρωματικοί πόροι που έχουν διατεθεί στον προϋπολογισμό της Ένωσης και άλλοι πόροι σύμφωνα με την ισχύουσα βασική πράξη.

 

Για λόγους προγραμματισμού και συνακόλουθης εγγραφής στον προϋπολογισμό της Ένωσης, το ποσό που αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο υπόκειται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή 2 % ετησίως.

0,35 % του ποσού που αναγράφεται στο πρώτο εδάφιο διατίθεται για τεχνική βοήθεια με πρωτοβουλία της Επιτροπής.

3.

Η Επιτροπή εκδίδει απόφαση, μέσω εκτελεστικής πράξης, με την οποία ορίζεται η ετήσια κατανομή των πόρων, συμπεριλαμβανομένων τυχόν πρόσθετων πόρων που αναφέρονται στην παράγραφο 2, ανά κράτος μέλος, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που ορίζεται σε παράρτημα .

 

 

Διδάγματα από την υλοποίηση επιλεγμένων πρωτοβουλιών μετάβασης

Το πεδίο και ο στόχος του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης εστιάζονται στον αντίκτυπο της μετάβασης προς την κλιματική ουδετερότητα και ως εκ τούτου αντιμετωπίζουν την κατάσταση των δραστηριοτήτων εξόρυξης στερεών ορυκτών καυσίμων (άνθρακα, λιγνίτη, τύρφης και πετρελαιούχου σχιστόλιθου) αλλά και τον μετασχηματισμό των ενεργοβόρων βιομηχανικών διεργασιών ο οποίος απαιτείται γι’ αυτή τη μετάβαση, ιδίως τον κοινωνικό και οικονομικό τους αντίκτυπο, στα οικεία εδάφη.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν ήδη αναληφθεί δράσεις στις περιφέρειες εξόρυξης άνθρακα βάσει πρωτοβουλιών μετάβασης και βάση τις πιλοτικής δράσης για τις περιφέρειες σε βιομηχανική μετάβαση. Παρόλο που το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα επιδιώξει μεγαλύτερους στόχους και θα εξασφαλίσει μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση, θα αντλήσει επίσης διδάγματα απ’ αυτές τις πρωτοβουλίες και θα αξιοποιήσει τις υφιστάμενες μεθόδους και δομές εργασίας, κατά περίπτωση, στο πλαίσιο του προγραμματισμού και της υλοποίησης του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης.

Πρώτον, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τις περιφέρειες εξόρυξης άνθρακα που βρίσκονται σε μετάβαση, η πολιτική για τη συνοχή υποστηρίζει τη μετάβαση σε 21 πιλοτικές περιφέρειες (από τον Ιανουάριο του 2020), οι οικονομίες των οποίων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα. Οι διαθρωτικές αλλαγές αντιμετωπίζονται μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης που καλύπτει τις οικονομικές, βιομηχανικές, τεχνολογικές και κοινωνικές διαστάσεις της διαδικασίας μετασχηματισμού, με τη συμμετοχή τοπικών παραγόντων και σε στενή συνεργασία μ’ αυτούς, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών εταίρων, της βιομηχανίας και μη κυβερνητικών οργανώσεων.

Ο πολυμερής διάλογος και η ανταλλαγή γνώσεων αποδείχθηκαν καίριας σημασίας για τη διασφάλιση της συλλογικής προόδου, της διαφάνειας και της κινητοποίησης των πλέον αποτελεσματικών μέσων για την αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων της μετάβασης.

Η στήριξη επικεντρώνεται στον οικονομικό μετασχηματισμό σύμφωνα με στρατηγικές έξυπνης εξειδίκευσης (π.χ. στήριξη των ΜΜΕ, εκκολαπτήρια επιχειρήσεων, καινοτομία και συνεργασία της βιομηχανίας και των ερευνητών), στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων από τους εργαζομένους που παραδοσιακά απασχολούνται σε τομείς που σχετίζονται με τον άνθρακα και στην προώθηση της ενεργειακής απόδοσης και των εναλλακτικών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Η επιτυχία της πρωτοβουλίας εξαρτάται από τον βαθμό στον οποίο θα την ενστερνιστούν τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη, οι περιφέρειες και οι τοπικοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών εταίρων. Ο ενστερνισμός τηςμοχλεύεται από απαιτήσεις εθνικής συγχρηματοδότησης στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης, καθώς και από τη συμμετοχή των εταίρων στην αναπτυξιακή στρατηγική.

Δεύτερον, στο ίδιο πνεύμα, για να βοηθηθούν οι περιφέρειες της ΕΕ να διαχειριστούν τη μετάβαση προς μια πιο βιώσιμη οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τη βιομηχανική αλλαγή που προκαλείται από την ενεργειακή μετάβαση και τη μετάβαση που σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή, έχει προσφερθεί ειδική στήριξη για την τόνωση της καινοτομίας, την άρση των επενδυτικών φραγμών και τον εφοδιασμό των πολιτών με τις κατάλληλες δεξιότητες. Η πιλοτική δράση για τις περιφέρειες που βρίσκονται σε διαδικασία βιομηχανικής μετάβασης παρέχει στήριξη από εμπειρογνώμονες της Επιτροπής καθώς και τεχνική βοήθεια από το ΕΤΠΑ. 12 περιφέρειες έχουν επιλεγεί για στήριξη από την ΕΕ.