Σαββατοκύριακo
24-25  Φεβρουαρίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4906RSS FEED
Τότε που για τις φρεγάτες απειλούσαν με Κορυδαλλό
Γράφει η Σοφία Βούλτεψη

Όταν στις 20 Φεβρουαρίου 2013, επομένη της επίσκεψης του Γάλλου τότε Προέδρου Φρανσουά στην Ελλάδα, ανακοινώθηκε επίσημα ότι η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε την ενοικίαση δύο φρεγατών και τεσσάρων αεροσκαφών παρακολούθησης προκειμένου να εξασφαλιστεί η αμυντική θωράκιση της χώρας χωρίς να εκταμιευτούν τεράστια ποσά, ο ΣΥΡΙΖΑ ανέβηκε στα κάγκελα.

Η πιο χαρακτηριστική από τις αντιδράσεις ήλθε την επομένη, 21 Φεβρουαρίου, με την εφημερίδα «Αυγή» να δημοσιεύει άρθρο υπό τον πρωτοφανή τίτλο «Ο Σαμαράς στον Κορυδαλλό όπως ο Άκης;».

Έγραφε η εφημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ:

«Σε αντίθεση με τις περισσότερες άλλες κρατικές προμήθειες, για τις οποίες απαιτείται διεθνής διαγωνισμός, οι εξοπλιστικές γίνονται και με άλλον τρόπο, συνήθως με απευθείας ανάθεση και διακρατική συμφωνία. Γι' αυτό άλλωστε τα εξοπλιστικά είναι θερμοκήπιο σκανδάλων και εδώ και στο εξωτερικό. Να θυμίσουμε ότι ο κ. Τσοχατζόπουλος είναι στον Κορυδαλλό. Ο κ. Σαμαράς φαίνεται ότι εζήλωσε την δόξα του πρώην υπουργού Άμυνας και κάνει απευθείας αγορά όπλων από τη Γαλλία. Διότι και το "χάρισμα" και η "ενοικίαση" είναι προπέτασμα καπνού. Όλοι γνωρίζουν ότι στην ουσία πρόκειται για αγορά και μάλιστα πανάκριβη. Οι φρεγάτες έχουν κόστος επανενεργοποίησης, ένταξης στο ελληνικό σύστημα επιμελητείας, όπλα, ανταλλακτικά, εκπαίδευση. Όλα αυτά είναι εκατοντάδες εκατομμύρια.

"Ναι, αλλά θα πληρώσουμε σε βάθος χρόνου", θα τιτιβίσουν τα παπαγαλάκια, για να τους θυμίσουμε ότι οι δύο τελευταίες επιτηρήσεις, μια επί Αλογοσκούφη και μια επί Παπακωνσταντίνου (που κατέληξε και στο Μνημόνιο), έγιναν με την περιβόητη απογραφή που αναθεώρησε το έλλειμμα προς τα πάνω. Το τρικ είναι η εγγραφή των δαπανών κατά τον χρόνο παράδοσης ή κατά τον χρόνο αποπληρωμής. Μια το κάνουν έτσι και μια το κάνουν αλλιώς, αναλόγως του πώς θέλουν να "πειράξουν" το έλλειμμα. Ναι, αλλά τώρα με την ΑΟΖ θα θέλουμε παπόρια, θα τιτιβίζουν οι Αλίκες στο Ναυτικό. Σωστά, αλλά γιατί δεν παραλαμβάνουμε τις πυραυλακάτους και τα υποβρύχια που εξοφλημένα και σχεδόν ολοκληρωμένα σαπίζουν στα ναυπηγεία μας; Επειδή έχουν δοθεί ήδη οι μίζες στους προηγούμενους;»

Μια μέρα νωρίτερα, στις 20 Φεβρουαρίου 2013, είχαμε και την ανακοίνωση του Θοδωρή Δρίτσα, υπεύθυνου Άμυνας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ:

«Κατά την επίσκεψη αντιπροσωπείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ με επικεφαλής τον πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Αλέξη Τσίπρα, στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τον περασμένο Ιούνιο, οι Αρχηγοί και των τριών όπλων είχαν δηλώσει ρητά ότι οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν χρειάζονται νέους εξοπλισμούς, αλλά καύσιμα, πυρομαχικά και ανταλλακτικά. Τι άλλαξε από τότε; Υπάρχουν εισηγήσεις της ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων για τη προμήθεια με όποιον τρόπο νέων όπλων και συγκεκριμένα αυτών των όπλων;

Χρειάζεται να γίνει γνωστό ότι ακόμα και δωρεάν παραχώρηση δεν είναι ανέξοδη, αλλά συνεπάγεται δαπάνες για τη χρήση, συντήρηση και πιθανή αναβάθμιση αυτών των όπλων. Επομένως, η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προς τη γαλλική, αυξάνει και δεν μειώνει τις δαπάνες για εξοπλισμούς. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση δικαιολογεί τις μειώσεις των μισθών όσων υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις με τις ανάγκες δημοσιονομικής εξυγίανσης.

Η τρικομματική κυβέρνηση, στο Μεσοπρόθεσμο του Νοεμβρίου 2012 είχε εξαγγείλει την εξοικονόμηση 292 εκατ. € από την ακύρωση νέων συμβάσεων εξοπλιστικών προμηθειών. Στην επικαιροποίηση αυτού του προγράμματος, τέσσερις μήνες μετά, οι ακυρώσεις ανέρχονται σε μόλις 124 εκατ. €, δηλαδή σε μόλις τέσσερις μήνες η κυβέρνηση αποφάσισε την αύξηση αυτών των δαπανών κατά 168 εκατ. €, παρά τη ρητή διαβεβαίωση των αρχηγών των Γενικών Επιτελείων ότι νέοι εξοπλισμοί δεν χρειάζονται.

Η κυβέρνηση, μέχρι τώρα, δεν έχει προχωρήσει στην κατάρτιση και έγκριση από το ΚΥΣΕΑ της Εθνικής Αμυντικής Στρατηγικής ούτε στην κατάρτιση του Μακροπρόθεσμου και του Τριετούς Κυλιόμενου Προγράμματος Προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων ούτε στον καθορισμό των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων νέου τύπου και επανέλεγχο των ΑΩ που πιστώθηκαν από 1/1/2010 μέχρι σήμερα, όπως προβλέπουν οι νόμοι.

Επομένως, το αίτημα της τρικομματικής κυβέρνηση προς τον κ. Ολάντ κάθε άλλο παρά εντάσσεται σε ένα παραγωγικό σχέδιο εξόδου από την κρίση. Μάλλον έντονη οσμή νέων εξαρτήσεων αναδύει. Δηλαδή, τι έχεις, Γιάννη, τι είχα πάντα».

Την ίδια μέρα, ο τότε εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρλέτης, δήλωνε στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο»:

«Αλλά το πιο ενδιαφέρον είναι αυτό που ειπώθηκε πριν από λίγο στο ρεπορτάζ σας. Είναι οι αναφορές σε σχέση με τις γαλλικές φρεγάτες και εδώ νομίζω ότι οφείλει η κυβέρνηση να μιλήσει περισσότερο και να παρουσιάσει στοιχεία. Δεν μπορεί σε μια χώρα η οποία βρίσκεται στην κατάσταση της Ελλάδας, σε μια δεινή δηλαδή οικονομική κατάσταση, να μιλάνε για νέα εξοπλιστικά προγράμματα, εν προκειμένω, για τις γαλλικές φρεγάτες. Πληροφορίες λένε ότι πρόκειται για πλοία τα οποία δεν αντιστοιχούν ούτε καν στις δικές μας ανάγκες, είναι πλοία εντελώς ανοιχτής θάλασσας και βέβαια υπάρχουν πάρα πολλά σκοτεινά σημεία γύρω απ’ αυτή την συμφωνία η οποία ενδεχομένως να επισφραγίστηκε στη χθεσινή συνάντηση. Ακούστηκε ότι ο κ. Ολάντ δεν ήρθε για να πουλήσει όπλα. Νομίζω ότι αυτό πρέπει να μας κάνει ακόμα πιο ανήσυχους».

Μετά, από το βήμα της ΔΕΘ, στις 16 Σεπτεμβρίου 2013, ήλθε και η δήλωση Τσίπρα:

«Είναι οξύμωρο και αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατόν σε μια περίοδο κρίσης, σε μια περίοδο που ζητάμε βοήθεια από τους εταίρους αυτοί να απαιτούν να τους δίνουμε χρήματα για να νοικιάζουμε οπλικά συστήματα.  Οι γνώστες μάλιστα, οι βαθύτεροι γνώστες των τεχνικών ζητημάτων με ενημερώνουν ότι αυτά τα πλοία, είναι πλοία ακατάλληλα για τη χώρα μας, διότι είναι πλοία ανθυποβρυχιακού αγώνα και μάλιστα σε ανοικτές θάλασσες, όχι σε κλειστές θάλασσες όπως το Αιγαίο. Και προβλέπεται μάλιστα να τα νοικιάσουμε 200.000.000 το χρόνο για μια 5ετία, δηλαδή 1 δις στην 5ετία. Με δυο λόγια από τη μια τσέπη βγαίνει η βοήθεια από την άλλη μπαίνει. Το είχε πει αυτό και ο Κον Μπεντίτ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, είχε απόλυτο δίκιο { ...}  θα πρέπει να προσανατολιστούμε όχι σε τέτοιου είδους εξοπλισμούς που συνήθως κρύβουν από πίσω τους πολιτικές σκοπιμότητες και μίζες, αλλά να προσανατολιστούμε σε μια αξιόπιστη ελληνική αμυντική βιομηχανία».

Για τις φρεγάτες είχε μιλήσει και ο κ. Καμμένος, αναφερόμενος στη συμφωνία με τις ΗΠΑ που είχε υπογράψει η κυβέρνηση Σαμαρά, όσον αφορά στα αεροπλάνα ναυτικής συνεργασίας. Υπεραμύνθηκε της συμφωνίας αυτής έναντι των φρεγατών.

Μιλώντας στον Αντέννα, στις 14 Απριλίου 2015, ο κ. Καμμένος είπε:

«Λέμε για τα 350 εκατομμύρια, της προμήθειας αυτής. Δεν λέει κανείς όμως, ότι για το C130 που κάνει αυτή τη δουλειά, πληρώνει ο ελληνικός λαός 20.000 ευρώ την ώρα. Δεν λέει κανείς για τις φρεγάτες οι οποίες εκτελούν καθήκοντα «σκοπούντος» σε όλο το Αιγαίο, ότι τα καύσιμά τους υπερκαλύπτουν τις ετήσιες δόσεις για την επανενεργοποίηση των συγκεκριμένων αεροσκαφών».

Άρα, έλεγε ότι οι φρεγάτες κοστίζουν πολύ λόγω μεγάλης κατανάλωσης καυσίμων.

Τρία χρόνια μετά, στις 20 Απριλίου 2018, ακούσαμε τον αναπληρωτή του, τον κ. Κουβέλη να λέει (Σκάι), ότι Τσίπρας και Μακρόν συμφώνησαν να νοικιάσει με λήζινγκ η Ελλάδα δύο φρεγάτες από την Γαλλία και να αγοράσει άλλες δύο.

Τρεις μέρες νωρίτερα, στις 17 Απριλίου, στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, ο κ. Μακρόν είπε την περίφημη φράση «η θέση της Γαλλίας είναι πάγια: Η Γαλλία συμπαραστέκεται σε κράτη-μέλη όταν απειλείται η κυριαρχία τους. Η Γαλλία δείχνει την αλληλεγγύη της στην υπεράσπιση της Ελλάδας».

Με το αζημίωτο, βέβαια, όπως αποδείχθηκε.

Α, για να μην το ξεχάσω. Ο κ. Μοσκοβισί, Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων, που τόσο θερμά σχόλια επιφυλάσσει κάθε τόσο για την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, στις 20 Φεβρουαρίου 2013, ως υπουργός των Οικονομικών της Γαλλίας, μιλώντας στη διαδικτυακή τηλεόραση του Αθηναϊκού Πρακτορείου, είχε πει:

«Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας μας γνωστοποίησε την παλιά επιθυμία της χώρας για την αγορά φρεγατών, αλλά η οικονομική κατάσταση έχει αλλάξει, οπότε υπάρχει ένα αίτημα για ενοικίαση. Αυτό τέθηκε και πιστεύω ότι θα εξεταστεί. Ο Γάλλος υπουργός Άμυνας Ζαν Υβ Λε Ντριάν θα έρθει σε μερικές ημέρες στην Αθήνα. Ο κ. Λε Ντριάν έχει μάλιστα εκλεγεί σε περιοχή της Βρετάνης, όπου ναυπηγούνται οι φρεγάτες. Είχα την τύχη μαζί του να εγκαινιάσουμε μία φρεγάτα πριν μερικές εβδομάδες και θέλω να σας πω ότι είναι το καλύτερο υλικό στον κόσμο».

Ήταν τότε που η «Αυγή» έγραφε φόρα παρτίδα ότι για τις φρεγάτες ο Σαμαράς είχε ζηλώσει την δόξα του Άκη και κινδύνευε να βρεθεί στη φυλακή.

Τώρα, τα ψαράκια τίποτε…