Παρασκευή
26 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4968RSS FEED
Η ώρα των νεοφυών επιχειρήσεων
Γράφει ο
Θανάσης Παπανδρόπουλος

Όχι, δεν πρόκειται για όνειρο αλλά για αδρή πραγματικότητα. Υπάρχει στην Ελλάδα μια πολύτιμη πρώτη ύλη, η φαιά ουσία της, η οποία εμποδίζεται από την γραφειοκρατία και την έλλειψη επιχειρηματικής κουλτούρας να μεγαλουργήσει και να βγάλει την χώρα από την μιζέρια.

Σήμερα, λοιπόν, αυτή η φαιά ουσία δραστηριοποιείται σε νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups), οι οποίες, όπως ομολογούν οι ειδικοί της Κοιλάδας του Πυριτίου (Silicon Valey), έχουν σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα γιατί στην χώρα μας δεν υπάρχουν ισχυροί ανταγωνιστές. «Στην Ελλάδα υπάρχει πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, που είναι πολύ σημαντικότερο για την χώρα από τον τουρισμό και τις όποιες ενεργειακές της πηγές. Πρόκειται για την ελληνική ευφυΐα και δημιουργικότητα, η οποία πάει χαμένη. Ωστόσο, το δυναμικό αυτό μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για μια νέα απογείωση της χώρας σας στον δύσκολο και πολύ ανταγωνιστικό 21ο αιώνα…». Αυτά μάς είπε γνωστός διεθνής χρηματοδότης νεοφυών επιχειρήσεων που επιθυμεί την ανωνυμία.

Την επιβεβαίωση αυτών παρατηρήσεων είχαμε προσφάτως σε μία ενδιαφέρουσα εκδήλωση του Τομέα Εταιρικών Υποθέσεων της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), όπου αυτά τα οποία ειπώθηκαν αποδεικνύουν περίτρανα ότι υπάρχουν δύο Ελλάδες: αυτή του πλέον σκοταδιστικού χθες και η άλλη, ενός πρωτοποριακού και εφευρετικού αύριο.

Ακούγοντας τον κ. Δημήτρη Τσίγκο, τον νεαρό πρόεδρο της Ένωσης Νεοφυών Επιχειρήσεων, να τονίζει ότι «στην Ελλάδα λεφτά υπάρχουν για όποιον σοβαρό νέο θέλει να επιχειρήσει σε τομείς που ξεφεύγουν από τα σουβλατζίδικα και τα κομμωτήρια», λίγο έλλειψε ο υπογράφων να πάθει σοκ. Διότι ο ομιλητής προσέθεσε: «Μια καλή επιχείρηση στην χώρα μας βρίσκει χρηματοδότηση. Οι διεθνείς αγορές διαθέτουν άφθονα κεφάλαια για νεοφυείς εταιρείες, αρκεί οι τελευταίες να ανταποκρίνονται σε στοιχειώδεις αρχές καινοτομίας, ομαδικού πνεύματος, ορέξεως για ανάληψη κινδύνων και σοβαρότητος. Το πρόβλημα στην χώρα μας δεν είναι η έλλειψη επιχειρηματικής κουλτούρας. Πολλοί διστάζουν να επιχειρήσουν γιατί φοβούνται την αποτυχία, η οποία όμως έχει πολλές θετικές πτυχές. Μάς μαθαίνει τί πρέπει να κάνουμε και τί όχι. Από την άλλη, το γραφειοκρατικό περιβάλλον είναι αυτό που αποθαρρύνει χιλιάδες νέους να δοκιμάσουν την τύχη τους στο επιχειρείν. Στον Σύνδεσμό μας επικρατεί εμπιστοσύνη και αισιοδοξία. Δεν μάς ενδιαφέρουν οι ελεημοσύνες με την μορφή επιδοτήσεων. Θέλουμε επενδύσεις που να αποδίδουν. Φιλοδοξούμε να ιδρύσουμε επιχειρήσεις που να κάνουν πρωταθλητισμό».

Και πράγματι υπάρχουν νεοφυείς εταιρείες στην Ελλάδα που κάνουν πρωταθλητισμό χωρίς φανφάρες και μακριά από διαπλοκές και λοιπές πελατειακές σχέσεις. Η εταιρεία Γαία, για παράδειγμα, με επικεφαλής της τον κ. Άρη Κεφαλογιάννη, πραγματοποιεί περί τα 14 εκατ. ευρώ κύκλο εργασιών κατά 90% στο εξωτερικό και διαθέτει στη αγορά ελληνικό λάδι και ελιές ως είδη διατροφής πολυτελείας. «Χάρη στην ποιότητα και τις καλά μελετημένες συσκευασίες μας, που αφ’ εαυτές αποτελούν καινοτομία, τα προϊόντα της ελληνικής γης πωλούνται με υψηλή προστιθέμενη αξία, παράλληλα δε αποτελούν και σήμα κατατεθέν υγιεινής διατροφής», τονίζει ο κ. Άρης Κεφαλογιάννης.

Υψηλές προστιθέμενες αξίες φιλοδοξεί να πετύχει και η εταιρεία Stella Mare, δημιούργημα ενός ευφυούς αγρότη, του κ. Γ. Τερζάκη, ο οποίος έστησε με χίλια βάσανα στην Ελλάδα μία πρωτοποριακή μονάδα φιλετοποιήσεως γαύρου και σαρδέλας, και εμπορίας νωπών αλιευμάτων. Με την στήριξη της Τράπεζας Πειραιώς, του ελληνικού επενδυτικού ομίλου Libra και του κ. Δημήτρη Γουλανδρή, η νεοφυής ελληνική εταιρεία φιλοδοξεί να καταστήσει τα φιλέτα γαύρου και σαρδέλας ισοδύναμα των γιαπωνέζικων σούσι. Κατά τον κ. Τζίμμυ Αθανασόπουλο, μέντορα της εταιρείας και πρόεδρο του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητος, η Stella Mare αγοράζει την πρώτη ύλη 3 ευρώ το κιλό και την πωλεί επεξεργασμένη περί τα 41 ευρώ –προβάλλοντας ταυτόχρονα και την θρεπτική αξία της ελληνικής ή μεσογειακής διατροφής.

Από την πλευρά τους, δύο ταλαντούχοι Έλληνες, οι κ.κ. Γιάννης Μπρούστας και Λεωνίδας Γαρύφαλλος, δημιούργησαν την εταιρεία RABT, η οποία δραστηριοποιείται στην υψηλή τεχνολογία και επιτρέπει στους πελάτες της να επιλέγουν και να βλέπουν τα τηλεοπτικά προγράμματα που θέλουν χωρίς απώλειες χρόνου για αναζητήσεις. Με έδρα την Νέα Υόρκη, η εταιρεία ευελπιστεί ότι σύντομα θα αποτελεί «ιστορία επιτυχίας» (success story) στον χώρο όπου δραστηριοποιείται.

Χώρος που είναι αυτός των ηλεκτρονικών εφαρμογών και στον οποίον έχουν ήδη επενδυθεί περί τα 40 εκατ. ευρώ από ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων. Όσο για την χρηματοδότηση αυτών των επιχειρήσεων, οι κ.κ. Λουκάς Πηλίτσης και Γιώργος Τζιραλής, εκπρόσωποι επενδυτικών Ταμείων που αναζητούν ευκαιρίες, υποστηρίζουν ότι κεφάλαια υπάρχουν και είναι πρόθυμα να επενδυθούν όταν πρόκειται για σοβαρές ιδέες οι οποίες αναζητούν εφαρμογή. «Τα επενδυτικά Ταμεία δεν αναζητούν να χορηγήσουν δάνεια, αλλά θέλουν να συμμετέχουν σε επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, στο πλευρό νέων επιχειρηματιών που δεν φοβούνται την αποτυχία και διέπονται από ορθολογικό πνεύμα ομαδικότητος και από πάθος για επιτυχία. Η Ελλάδα, με το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει, μπορεί να γίνει περιφερειακό κέντρο Έρευνας και Αναπτύξεως με διεθνή αίγλη», λέει ο κ. Λουκάς Πηλίτσης.

Και το ερώτημά μας είναι: πόσοι από τους πολιτικούς καταλαβαίνουν την γλώσσα αυτή;