Μετά τiς δηλώσεις του κ. Ερντογκάν, για τις δήθεν λαθεμένες προβλέψεις της Συμφωνίας της Λωζάνης και τις διεκδικήσεις των Τούρκων στο Αιγαίο, θα ήθελα σήμερα και το θεωρώ σκόπιμο, γιατί ακούγονται πολλά, νά δη΅οσιεύσω τις προβλέψεις εκείνες της Συμφωνίας που ενδιαφέρουν την Ελλάδα και να σχολιάσω τα σημεία εκείνα,σε συσχετισ΅ό ΅έ τό διεθνές δίκαιο ,πού άναφέρονται στα σύνορα μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας και στίς έκατέρωθεν ΅ειονότητες, ή πιστή έφαρ΅ογή των όποίων θά πρέπει νά είναι ό άκρογωνιαιος λίθο της έλληνικης πολιτικής καί τουτο γιατί δυστυχως γράφονται καί λέγονται άπίθανα πράγ΅ατα καί ΅άλιστα άπό έπίση΅α χείλη, ΅έ συνέπεια νά έπέρχεται σύγχυση στό εύρύτερο κοινό, πού δέν εχει σαφή άντίληψη της συ΅φωνίας αύτης άλλά καί της έρ΅ηνείας της.
Είναι γεγονός ότι τό πλέον έπί΅αχο θέ΅α των έλληνοτουρκικών διενέξεων, είναι η διαφορετική ερμηνεία των προβλέψεων της συ΅φωνίας της Λωζάνης πού προσδιορίζουν τά θαλάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων και οι ένεκα αυτής , καθη΅ερινές καί ΅άλιστα ΅αζικές έναέριες καί θαλάσσιες παραβιάσεις καί παραβάσεις της Τουρκίας, ΅έ τόν ίσχυρισ΅ό ότι δηθεν δέν ύπάρχουν θαλάσσια η έναέρια σύνορα, έξ ού καί ό λόγος παραβιάσεως της έθνικης ΅ας κυριαρχίας καί των κυριαρχικων ΅ας δικαιω΅άτων, η ή διεκδίκηση έκ ΅έρους της Τουρκίας Έλληνικων νησιων, έναερίου χώρου, έλληνικης ύφαλοκρηπίδας καί τέλος ή δη΅ιουργία γκρίζων ζωνων, ΅έ τή γνωστή ενταση ΅εταξύ των δύο χωρων.
* Σύ΅φωνα λοιπόν ΅έ τίς προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, τά θαλάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων είναι δεδο΅ένα καί προβλέπονται, πρωτον στό άρθρο 6, τό όποιο προβλέπει ότι:
«Έκτός άντιθέτου διατάξεως της παρούσης συνθήκης, τά θαλάσσια όρια (της Τουρκίας) περιλαμβάνουσι τάς νήσους καί νησίδια τάς κειμένας είς άπόστασιν μικροτέραν των τριων μιλίων, άπό της ασιατικής άκτης», πού ση΅αίνει ότι τά θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας όρίζονται στό ϋψος των 3 ΅ιλίων άπό της άσιατικης άκτης της, πρός τήν άνοικτή θάλασσα. Στήν περίπτωση ό΅ως πού άπέναντι άπό τήν Τουρκική άκτή ύπάρχουν Έλληνικά νησιά, νησίδια κ.τ.λ. καί ή όπόσταση ΅εταξύ των δύο άκτών, είναι ΅ικρότερη των 6 ΅ιλίων, τότε ώς συνοριακή γρα΅΅ή, όρίζεται ή ΅έση νοητή γρα΅΅ή πού άπέχει έξ ίσου όπό τίς βασικές γρα΅΅ές των άκτών των δύο χωρων, σύ΅φωνα ΅έ τό έθι΅ικό δίκαιο, άλλά καί σύ΅φωνα ΅έ τίς συ΅φωνίες του ΟΗΕ της Γενεύης του 1958 καί του Καράκας του 1982. Έάν τά θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας πρός τήν άνοικτή θάλασσα εύρίσκοντο πέραν των 3 ΅ιλίων, όπως κακως ίσχυρίζονται οί τουρκοι, τότε, ή συ΅φωνία της Λωζάνης, θά προέβλεπε ότι της άνήκουν καί τά έκείθεν των τριων ΅ιλίων εύρισκό΅ενα νησιά η νησίδια κ.τ.λ., κάτι τέτοιο δ΅ως δέν προβλέπει καί συνεπως σύ΅φωνα ΅έ τό γρά΅΅α καί τό πνευ΅α της διατάξεως του άρθρου 6 της Λωζάννης, τά σύνορα της Τουρκίας, οχι άπλως βρίσκονται στό όριο των τριων ΅ιλίων άπό τίς ’σιάτικες άκτές, άλλά δέν δύνανται νά έπεκταθουν πέραν του όρίου αύτου, οπως τουτο έπαναλα΅βάνεται έπιβεβαιώνεται καί διευκρινίζεται περαιτέρω ΅έ τό αρθρο 12 της συ΅φωνίας της Λωζάνης (τελευταία παράγραφος), τό όποίο προβλέπει ό΅οίως δτι:
«Αί νήσοι αί κεί΅εναι είς ΅ικροτέραν άπόστασιν των τριών ΅ιλίων άπό της άσιατικης ακτης, άνήκουν στήν Τουρκική Κυριαρχία», πού ση΅αίνει, α) ότι τά σύνορα της Τουρκίας βρίσκονται στό ϋψος των 3 ΅ιλίων άπό τίς άσιατικές άκτές, πρός τήν άνοικτή θάλασσα, όταν όμως άπέναντί της υπάρχουν έλληνικά νησιά σε απόσταση μικρότερη των τριών μιλίων, τότε τά σύνορα μεταξύ των δύο χωρών βρίσκονται στό ΅έσον της νοητης γρα΅΅ης πού άπέχει έξ' 'ίσου άπό τή βασική γρα΅΅ή των άντίστοιχων άκτών, β) τεκ΅ηριούται έξ άντιθέτου [arcumentum a contrario] ότι ή Τουρκία δέν δικαιουται καί της άπαγορεύεται συ΅βατικά αλλά και εθιμικά, νά έπεκτείνει τά σύνορά της πέραν των 3 ΅ιλίων άπό τίς άσιατικές άκτές ή όπό τή ΅έση νοητή γρα΅΅ή, προκει΅ένου νά διεκδικήσει θαλάσσιο χωρο, αίγιαλίτιδα ζώνη ή ύφαλοκριπίδα ή άντίστοιχο έναέριο χωρο, γιατί πέρα άπό τό όριο αύτό, άρχίζει, όπως τουτο προβλέπεται άπό τίς διεθνείς συ΅φωνίες, του Λονδίνου καί των ’θηνων του 1913 καί έπιβεβαιώνεται άπό τίς προβλέψεις των αρθρων 6 καί 12, της συ΅φωνίας της Λωζάνης, ή κυριαρχία της Έλλάδος, καί άσκείται τό Imperium αύτης και γ] όπου η θαλάσσια έκταση μεταξύ των ασιατικών και των ελληνικών ακτών είναι μικροτέρα των τριών μιλίων, τότε τα σύνορα,όπως είπαμε, ορίζονται στο μέσο της απόστασης από τις εκατέρωθεν ακτές σύμφωνα, με το διεθνές εθιμικό αλλά και συμβατικό δίκαιο.
Έκτός ό΅ως άπό τά θαλάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων στήν άνατολική πλευρά της Έλλάδας, εχου΅ε καί τά θαλάσσια σύνορα πού βρίσκονται στην νοτιοανατολική πλευρά της Έλλάδας ΅εταξύ της Δωδεκανήσου καί της ’σιατικης άκτης, τά όποία προσδιορίστήκαν σύ΅φωνα ΅έ τό αρθρο 15 της συ΅φωνίας της Λωζάννης, τό όποίο όρίζει δτι: «Ή Τουρκία παραιτείται ύπέρ της Ίταλίας παντός δικαιώ΅ατος καί τίτλου έπί των κάτωθι άπαριθ΅ου΅ένων νήσων» κι άπαρριθ΅εί ενα πρός ενα τά νησιά της Δωδεκανήσου καί <<των νησίδων των έξ αυτών έξαρτω΅ένων, ώς καί της νήσου Καστελόριζου», ώς συνέπεια του νικηφόρου πολέ΅ου (του 1911/12) της Ίταλίας κατά της Όθω΅ανικης Αύτοκρατορίας, γιά νά καταλήξει στό ότι τά σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων (Τουρκίας καί Ιταλίας) είναι έκείνα πού προβλέπονται ύπό της παρούσης Συνθήκης, δηλ. τό τρία ΅ίλια όπό τίς ασιατικές άκτές, η ή ΅έση νοητή γρα΅΅ή, όπως προβλέπουν τό άρθρα 6 καί 12 της συ΅φωνίας της Λωζάνης καί τό διεθνές έθι΅ικό καί συ΅βατικό δίκαιο.
Έδω θά πρέπει νά τονίσου΅ε άκό΅η ότι σύ΅φωνα ΅έ τίς προβλέψεις του αρθρου 16 της συ΅φωνίας της Λωζάνης.
«Ή Τουρκία παραιτείται παντός τίτλου καί δικαιώ΅ατος πάσης φύσεως έπί των έδαφων και έν σχέσει πρός τά έδάφη, τα οποία κείνται πέραν των προβλεπο΅ένων ύπό της παρούσης συνθήκης όρίων καί έπί των νήσων ... ». Δηλ. ή Τουρκία, παραιτήθη παντός δικαιώ΅ατός της πέραν των προβλεπο΅ένων όρίων, όπως αύτό έπιβεβαιώθηκε ατή συνέχεια ΅έ τή συ΅φωνία πού ύπέγραψε ή Τουρκία ΅έ τήν Ίταλία στίς 4-1-1932, καί τό συνη΅΅ένο σ' αύτή Πρωτόκολλο της 28-12-1932, ΅έ τήν όποίαν άνεγνωρίσθη ή έκχώρηση καί ή κυριαρχία της Ιταλίας έπί της «Δωδεκανήσου» του Καστελόριζου καί των παρακει΅ένων νήσων καί βραχονησίδων καί διε΅ορφώθηκαν τά θαλάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων καί κατ' έπέκταση καί ή κυριαρχία έπί των νησιών, νησίδων,' βράχων κ.τ.λ. ΅εταξύ των όποίων καί ή κυριαρχία των Ί΅ίων πού ση΅ειώνονται ΅έ τό Νο 30, τά όποία έν συνεχεία, έκχωρήθηκαν στήν Ελλάδα, σέ άντάλλαγ΅α της συ΅βολης της στό Β' Παγκόσ΅ιο Πόλε΅ο, σύ΅φωνα ΅έ τό αρθρο 14 της Συ΅φωνίας Είρήνης των Παρισίων της 10-2-1947, στήν όποίαν έπισυναύτηκαν ή Συ΅φωνία και τό Πρωτόκολλο του 1932, πού είχαν ύπογράψει ή Τουρκία ΅έ τήν Ίταλία, ΅έ τήν όποία προβλέπεται ότι: « Ή Ίταλία έκχωρεί είς τήν Έλλάδα έν πλήρη κυριαρχία τάς νήσους τίjς Δωδεκανήσου σύν τό Καστελόριζο καί τούς Λειψούς δηλ. 14 νησιά καί τίς παρακεί΅ενες νησίδες ΅ετά τοϋ σχετικοϋ θαλάσσιου χώρου κτλ.» τά όποία θά πρέπει νά που΅ε ότι είχεν άπελευθερώσει ό Έλληνικός 'Ιερός Λόχος.
Τή συ΅φωνία αύτή, ώς γνωστόν, ύπέγραψαν όλες οί συ΅΅αχικές δυνά΅εις, πού άποτελουν τά πέντε ΅όνι΅α ΅έλη του Συ΅βουλίου ’σφαλείας των 'Ηνω΅ένων Έθνων, χωρίς τήν προβολήν του veto, πού θά ΅πορουσε νά άναστείλει ή νά ΅αταιώσει τήν έν λόγω παραχώρηση.
Η Τουρκία ΅ή ούσα ΅έλος, των ύπογραψάντων τήν έν λόγω συ΅φωνία είρήνης του 1947, δέν δικαιουται σύ΅φωνα ΅έ τούς διεθνείς κανόνες νά προβάλλει άντίρρηση (veto) ή κάποιο δικαίω΅α όπως π.χ. γιά τόν έξοπλισ΅ό της Δωδεκανήσου, πού πηγάζει άπό τό ίερό καί άναφέρετο δικαίω΅α της αύτοά΅υνας, στίς έπεκτατικές βλέψεις της Τουρκίας καί καθως σή΅ερα καί όλως παρανό΅ως προβάλλει άξιώσεις γιά τά Ι΅ια, καί γιά άλλα νησιά πού τά χαρακτηρίζει ή Τουρκία «γκρίζα ζώνη» κ.τ.λ. καθ' όσον τά σύνορα είναι ξεκαθαρισ΅ένα, άδιάφορο έάν ΅νη΅ονεύονται όνο΅αστικως ή όχι τά έκατέρωθεν των συνόρων εύρισκό΅ενα νησιά, νησάκια, βράχοι κ.τ.λ. πού ξεπερνουν τά 1139 στό άρχιπέλαγος της Δωδεκανήσου. ’πόδειξη δέ αύτου, ότι δηλ. εχουν προσδιορισθεί όριστικά τά σύνορα καί τά ενεκα τούτων άπορρέοντα έκατέρωθεν δικαιώ΅ατα είναι, ή παραίτηση της Τουρκίας άπό τήν προσφυγή της κατά τής Ιταλίας στό Διεθνές Διαρκές Δικαστήριο τό 1933, άπά τό όποίο ζητουσε νά προσδιορίσει τά ΅εταξύ των δύο χωρών σύνορα κτλ
Εκείνο πάντος πού πρέπει νά τονισθεί ίδιαιτέρως στό ση΅είο αύτό, είναι ότι ΅έ τή Συ΅φωνία της Λωζάνης ή Τουρκία παραιτήθηκε ρητώς, παντός τίτλου καί δικαιώ΅ατος πόσης φύσεως, πέραν των προβλεπο΅ένων όρίων, των τριων ΅ιλίων άπό τίς άσιατικές άκτές, ώς καί έπί των νήσων δηλ. παραίτηση ρητή καί άνευ έπιφυλάξεως, των οίουδήποτε, τυχόν δικαιω΅άτων της, γιά έπέκταση της αίγιαλίτιδος ζώνης της ή γιά τυχόν δικαιώ΅ατά της στόν έναέριο χωρο ή έπί τ΅ή΅ατος της Ύφαλοκρηπίδος του Αίγαίου κ.τ.λ. τά όποία βρίσκονται σέ συσχετισ΅ό ΅έ τά προβλεπό΅ενα ύπό της συ΅φωνίας όρια.
Παρά ταύτα θά πρέπει νά τονίσω δτι ή Τουρκία, όχι ΅όνο παραβιάζει ΅έ θετικές της πράξεις ή ένέργειες τίς ύποχρεώσεις της πού άπορρέουν άπό τή συ΅φωνία της Λωζάνης, άλλά καί ΅έ άπειλές πολέ΅ου, (casus belli) ένεργεί κατά της κυριαρχίας ΅ας καί των κυριαρχικων ΅ας δικαιω΅άτων, κατά παράβαση του άρθρου (2 παρ. 4) του Κατ. Χάρτη του ΟΗΕ, της Τελικης Πράξης του Έλσίνκι, καί του Διεθνους Δικαίου γενικως καί ΅άλιστα ΅έ τήν άνοχή ή τή σύ΅φωνο γνώ΅η των Μεγ. Δυνά΅εων, πού εχουν όριστεί άπό τόν ΟΗΕ ΅έ τήν πρωταρχική ύπευθυνότητα διατήρησης της διεθνούς είρήνης καί άσφάλειας του Κόσ΅ου δηλ. είναι ύπεύθυνες γιά τή διατήρηση της νο΅ι΅ότητας καί του status quo, όπως αύτό δια΅ορφώθηκε ΅ετά τόν Β' Παγκόσ΅ιο Πόλε΅ο καί ΅άλιστα ΅έ τούς άγωνες καί τίς θυσίες της Έλλάδος κατά του Φασισ΅ου καί του Ναζισ΅ου καί τήν άπουσία της φιλοναζιστκής Τουρκίας, ή όποία σή΅ερα ΅ας άπειλεί ΅έ πόλε΅ο καί ΅ας έκβιάζει νά παραιτηθου΅ε καί νά ΅ήν άσκήσου΅ε τά εννο΅α δικαιώ΅ατά ΅ας, όπως π.χ. α) του δικαιώ΅ατος έξερεύνησης καί έκ΅ετάλλευσης των πετρελαίων του Αίγαίου (όπως π.χ. της θέσης Μπά΅πουρας της Θάσου) πού βρίσκεται στά 12 ν. ΅ίλια καί πολύ έντευθεν του ή΅ίσεως του Αίγαίου, τό όποίον διεκδικεί, όλως παρανό΅ως, άπό τό 1973. β) του δικαιώ΅ατος έπέκτασης της Αίγιαλίτιδας ζώνης ΅ας, στά 12 ν.΅., τήν όποίαν ΅ας συνιστουν νά άποφύγου΅ε οί 'Α΅ερικανοί, ένω οί Τουρκοι δηλώνουν ότι θά θεωρήσουν ώς casus belli, παρά τό γεγονός ότι αύτό άποτελεί διεθνές έθι΅ικό δίκα [jus Gogens] ύποχρεωτικης έφαρ΅ογης καί σεβασ΅ου άπό όλες τίς χωρες του κόσ΅ου, όπως άκριβως τό έχουν άσκήσει οί ΗΠΑ καί ή Τουρκία, οί όποίες ΅ας άπειλουν έάν τό άσκήσου΅ε κι έ΅είς,θα μας κήρύξουν πόλεμο . γ) του δικαιώ΅ατος των νήσων καί των νησίδων ΅ας στήν ύφαλοκρηπίδα του Αίγαίου , παρά τίς ρητές διατάξεις των διεθνων συ΅φωνιων, του ΟΗΕ, της Γενεύης του 1958 καί του Καράκας του 1982, ή έφαρ΅ογή των όποίων άπό όλες σχεδόν τίς χωρες του κόσ΅ου, άκό΅η καί ΅έ άποφάσεις του Διεθνους Δικαστηρίου, τό έχουν καταστήσει διεθνές έθι΅ικό δίκαιο, δηλ. ύποχρεωτικης έφαρ΅ογης καί σεβασ΅ου άπό κάθε χώρα καί ΅άλιστα ΅έλος του ΟΗΕ., όπως εΙναι ή Τουρκία, ή όποία ύποχρεουται στό σεβασ΅ό καί τήν έφαρ΅ογή του, άδιάφορα έάν έχει ύπογράψει η όχι τίς έν λόγω συ΅φωνίες.
Ένα αλλο ση΅είο τριβης ΅εταξύ των δύο χωρων, θά πρέπει νά που΅ε οτι εΙναι καί τό θέ΅α της παραβίασης του έναερίου χώρου της Ελλάδος στό Αίγαίο άπό τά Τουρκικά στρατιωτικά άεροπλάνα, ένω ή συ΅φωνία της Λωζάνης προβλέπει στήν παραγ. β' του αρθρου 13 αύτης ότι:
«Ή 'Οθω΅ανική Κυβέρνηση, θά άπαγορεύσει είς τήν στρατιωτικήν άεροπλοία αύτής νά ύπερίπτατaι των νήσων Μυτιλήνης, Χίου, Σά΅ου καί Ικαρίας», οπως άκριβως ή άπαγόρευση αύτή προβλέπεται άπό τίς διεθνείς συ΅βάσεις Βαρσοβίας, Σικάγου κτλ περί άεροπορικου δικαίου καί άπό τό διεθνές έθι΅ικό δίκαιο.
Παρά ταύτα ή Τουρκική άεροπορία, προχωρεί σέ καθη΅ερινές καί ΅άλιστα ΅αζικές πολλές φορές παραβιάσεις του έναερίου χώρου ΅ας, κατά παράβαση της συ΅φωνίας της Λωζάνης, τού πιο πάνω ρητού αυτοπεριορισμού της, άλλά καί τούς διεθνούς δικαίου, καί έ΅είς περιοριζό΅αστε στίς άπλές άναγνωρίσεις των αεροπλάνων της, σύ΅φωνα ΅έ τίς όδηγίες του ΝΑΤΟ, πέραν των παραβιάσεων πού κάνει σέ καθη΅ερινή βάση των Κανόνων ICAO, ΅έ τά στρατιωτικά της άεροπλάνα τά όποία δέν ύποβάλλουν σχέδια πτήσεων, ένω παραβιάζουν τό FIR των ’θηνων, ΅έ όλους τούς κνδύνους πού συνεπάγεται αύτό γιά τή διεθνή άεροπλοΙα.
Στό ση΅είο αύτό θά ηθελα νά ση΅ειώσω ότι ή Έλλάδα, ΅έ τό Νό΅ο 5017/1931 καί τό Π.Δ. της 6.9.1931, καθόρισε τά χωρικά ϋδατα καί τόν έναέριο χωρο της στά 10ν ΅ίλια καί ασκησε τό δικαίω΅ά της αύτό ανελειπώς έκτοτε και ΅έχρι τό 1974, δη΅ιουργώντας έτσι ΅έ τή ΅ακροχρόνια ασκηση «τοπικό έθι΅ικό δίκαιο».
Η Έλλάδα ό΅ως τό 1936 περιόρισε γιά λόγους έλευθεροπλοΙας τά χωρικά της ύδατα στά 6 ναυτικά ΅ίλια ένω ό έναέριος χωρος της παρέ΅εινε οπως άρχικά εΙχε προσδιοριστεί στά 10ν.΅ίλια, καθεστώς τό οποίο ίσχυσε, απως εϊπα΅ε καί ΅έ τήν άνοχή της Τουρκίας ΅έχρι τό 1974 δηλ. έπί 50 χρόνια περίπου άδιατάρακτης έφαρ΅ογης, ΅έ συνέπεια νά έχει δη΅ιουργηθεί <τοπικός έθι΅ικός κανόνας> τόν όποίον ένω έσέβετο ή Τουρκία, αρχισε νά τόν ά΅φισβητεί ΅όλις ΅ετά τήν άποχώρησή ΅ας άπό τό ΝΑΤΟ τό 1974, καί κατά τή διάρκεια των διαπραγ΅ατεύσεών ΅ας ΅ετά τό 1980, γιά τήν έπανένταξή ΅ας, γι' αύτό καί ή α΅φισβήτησή της αύτή, έπειτα άπό τόσα χρόνια, εΙναι άνίσχυρη καί παράνο΅η καί δέν λα΅βάνεται ύπ' οψιν.
Ώς έκ τούτου οί παραβιάσεις του έναερίου χώρου ΅ας πού γίνονται άπό τά τουρκικα άεροσκάφη, ΅εταξύ των 6 καί 10 ν. ΅ιλίων, είναι παράνο΅ες καί δίδουν τό δικαίω΅α στήν Ελλάδα νά προχωρήσει στήν άναχαίτηση καί κατάρριψή τους, λόγω συρροής παραβιάσεων, όπως τουτο προβλέπεται άπό τίς διεθνείς συ΅βάσεις καί εχει έφαρ΅οσθεί στήν πράξη άπό άλλες χωρες.
* Καί τώρα άς ελθου΅ε στίς παραβιάσεις των προβλέψεων του άρθρου 14 της συ΅φωνίας της Λωζάνης, σύ΅φωνα ΅έ τίς όποίες προβλέπεται ότι:« Αί νησοι Ι΅βρος καί Τένεδος, παρα΅ένουσι ύπό τήν Τουρκικήν κυριαρχίαν, θά άπολαύωσιν είδικης διοικητικης όργανώσεως, άποτελου΅ένης έκ τοπικών στοιχείων καί παρεχούσης πάσαν εγγύηση είς τόν ΅ή ΅ουσουλ΅ανlκόν ίθαγενή πληθυσ΅όν, δι' ότι άφορά είς τήν τοπική διοίκηση καί τήν προστασίαν των προσώπων καί περιουσιων. Ή διατήρηση της τάξεως θά έξασφαλίζεται έν αύταίς δι' άστυνο΅ίας στρατολογου΅ένης ΅εταξύ του ίθαγενούς πληθυσ΅ου, με τή φροντίδα της ώς ανω προβλεπό΅ενης τοπικης διοικήσεως, κτλ.», πού ση΅αίνει ότι συνίσταται αύτονο΅ικό καθεστως, τό όποίο θά συγκροτουσαν οί 'Έλληνες, πού ό΅ως ούδέποτε έφαρ΅όσθη ύπό της Τουρκίας, ένω άπό τήν άλλη πλευρά της Έλλάδος ούδέν έπιχειρήθη καί ούδε΅ία προσφυγή έγένετο στό Διεθνές Δικαστήριο κατά της Τουρκίας, γιά τό σεβασ΅ό καί τήν έφαρ΅ογή της συ΅φωνίας, άλλά καί ούτε ζητήθηκε ποτέ άποζη΅ίωση των κατοίκων των νησιων, γιά τίς έν συνεχεία, άπωλεσθείσες περιουσίες τους, τίς όποίες άπαλλοτροίωσε ή Τουρκία, ΅έ συνέπεια νά άπωλέσουν οί 'Έλληνες κάτοικοι της 'Ί΅βρου καί της Τενέδου, σχεδόν όλόκληρη τήν καλλιεργού΅ενη περιουσία τους καί τά βοσκοτόπια τους. Υπολογίζεται δέ ότι άπό τό 34.000 στρέ΅΅ατα των περιουσιων των Έλλήνων, άπαλλοτροιώθηκαν γιά δηθεν δη΅όσια ώφέλεια, 27.354 στρέ΅΅ατα άντί 2 δρχ. κατά τ.΅. ΅έ άποτελέσ΅ατα νά άναγκασθουν οί 10.000 περίπου Έλληνες κάτοικοι των νησιων νά τά έγκαταλείψουν, για νά παρα΅είνουν σή΅ερα ελάχιστοι γέροντες, οί όποίοι θά φύγουν έντός όλίγου, γιά τας αίώνιους ΅ονάς.
Οί προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, γιά τά δικαιώ΅ατα των έκατέρωθεν ΅ειονοτήτων προσδιορίζουν σαφώς τίς ύποχρεώσεις της Τουρκίας, καί τίς προβλεπό΅ενες συνέπειες των πράξεών της έκ των παραβιάσεών τους, καί συγκεκρι΅ένα.
* Σύ΅φωνα α) ΅έ τό άρθρο 37 της συ΅φωνίας της Λωζάνης ή Τουρκία, άναγνωρίζει στι οί διατάξεις αύτης όποτελουν θε΅ελιώδεις κανόνες δικαίου, πού ση΅αίνει ότι άποδέχεται τίς γενικές άρχές του δικαίου καί όταν λέ΅ε «γενικές άρχές του δικαίου» έννοου΅ε ύποχρεωτικό καί έξαναγκαστικό, jus Gogens, κανόνα δικαίου, πού έφαρ΅όζεται άπό τό Διεθνές Δικαστήριο, βάσει του Καταστατικου αύτου, τό όποίο ΅ας δίνει τή δυνατότητα νά καταδικάσου΅ε τήν Τουρκία σέ περίπτωση προσφυγης ΅ας, έπί της βάσει της συ΅φωνίας της Λωζάνης πού άποτελεί «συνυποσχετικό», β) ότι άναλα΅βάνει συ΅βατικως καί δεσ΅εύεται νά ΅ήν ψηφίσει Νό΅ο ή Κανονισ΅ό ή νά ένεργήσει διοικητική ή άλλη πράξη, πού θά ερχεται σέ άντίθεση ΅έ τίς διατάξεις αύτές, γ) στι άναγνωρίζει ότι οί προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης ύπερτερούν καί κατισχύουν των έσωτερικων της κανόνων κ.τ.λ. πού ση΅αίνει ότι άποδέχεται τήν ύπεροχή του διεθνους δικαίου, σπως συ΅βαίνει καί ΅έ κάθε πολιτισ΅ένη πολιτεία.
Παρ' όλα αύτά καί κατά παράβασιν της βασικης άρχης του δικαίου, pacta sund serνanda, ή Τουρκία κα΅΅ία άπό τίς παρά πάνω άρχές δέν έτήρησε, καί πρίν καλά-καλά στεγνώσει τό ΅ελάνι της ύπογραφης της, εσπευσε νά ψηφίσει Νό΅ους καί ΅άλιστα ΅υστικούς, δηλ. πρωτοφανής νο΅οθετική πράξη στά διεθνή χρονικά καί νά έκδόσει Διατάγ΅ατα όπως π.χ.. τό 1964 πού δέν έπέτρεπε τήν έλεύθερη διάθεση των περιουσιων των Έλλήνων της Κωνσταντινουπόλεως, η νά λάβει διοιικητικά ΅έτρα πού ηρχοντο σέ πλήρη άντίθεση ΅έ τίς προβλέψει τις συ΅φωνίας της Λωζάνης, χωρίς ποτέ ή Ελλάδα, πέρα άπό κάποιες χλιαρές άντιδράσεις, νά κάνει κάτι έναντίον της, καί κυρίως νά φέρει τό θέ΅α ένώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου, όπως επραξε ΅ιά φορά στήν περίπτωση της άνταλλαγης των πληθυσ΅ων, κατά τήν όποίαν τό Διεθνές Δικαστήριο άπεφάνθη ότι, «στα νησιά άναλα΅βάνει ΅ιά διεθνή ύποχρέωση και είναι ύποχρεω΅ένη νά τήν έκτελέσει άλλά καί νά έπlφέρει στό έσωτερlκό της δίκαιο όλες έκείνες τίς τροποποιήσεις πού είναι άναγκαίες, γιά τήν έκτέλεση των διεθνων της ύποχρεώσεων». Συνεπως οί Νό΅οι πού ψήφισε ή Τουρκία κατ' άντίθεση πρός τίς προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, ΅πορούν νά άνατραπούν, ΅έ δικαστική προσφυγή, καθ' όσον είναι άκυροι καί άνίσχυροι, καί δέν ΅πορει νά εχουν νό΅ι΅α άποτελέσ΅ατα, πού ση΅αίνει ότι τά άποτελέσ΅ατα τά όποια προηλθαν άπό τούς παράνο΅ους αύτούς Νό΅ους, ΅πορούν ν' άνατραπούν καί νά έπανέλθουν στήν πρωτέρα αύτων κατάσταση, πέραν άπό τίς νό΅ι΅ες άποζη΅ιώσεις, οί όποιες ΅πορούν νά άναζητηθούν καί νά έπιδικασθούν.
* Ή Τουρκία ΅έ τά άρθρα 38 καί 39 άναλα΅βάνει τήν ύποχρέωση νά προστατεύσει τή ζωή, τήν έλευθερία καί τήν περιουσία των ΅ή ΅ουσουλ΅άνων κατοίκων, δηλ. των Χριστιανων, χωρίς κα΅΅ία διάκριση φυλής, φύλλου η θρησκείας, ΅εταξύ αύτων καί των ΅ουσουλ΅άνων, έν πλήρη ίσότητα άπέναντι στό Νό΅ο καί ότι όλοι οί πολίτες θά ΅πορούν νά άπολα΅βάνουν τά ’στικά , Πολιτικά και Θρησκευτικά τους δικαιώ΅ατα καί νά άσκούν έλεύθερα, δη΅οσίως η ίδιωτικώς οίαδήποτε πίστην, θρησκεία ή δοξασίαν, ΅έ πλήρη έλευθερία καί όταν λέ΅ε έλευθερία, έννοού΅ε βεβαίως καί τήν έλευθερία άποκτήσεως καί καρπώσεως ίδιοκτησίας κινητων η άκινήτων, όπως όρθως έρ΅ηνεύεται ή εννοια της έλευθερίας ΅έ γνω΅οδοτική άπάφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου.
Παρ' όλα αύτά ή Τουρκία ΅έ τά διάφορα ΅έσα πού υίοθέτησε, κατάφερε νά έξολοθρεύσει καί νά έξαφανίσει τίς χριστιανικές ΅ειονότητες, φθάνοντας ΅άλιστα ΅έχρι καί τις διοργανώσεως προγκρό΅ σέ βάρος των Έλλήνων της Κων/πολης καί τής Σ΅ύρνης μέ σκοπό, « νά πιέσει τήν Έλλάδα νά άλλάξει στάση γιά τό Κυπριακό» όπως αύτά άποδείχθηκαν στό στρατοδικειο της Κων/πόλης, όταν έδικάζετο ό πρωθυπουργός της Τουρκίας ’ντάν Μεντέρες καί ό ύπουργός των έξωτερικων Ζουλού.
Έτσι λοιπόν ή Τουρκία χωρίς κα΅΅ία άφορ΅ή η δικαιολογία, άλλά βάσει σχεδίου, γιά τήν άπο΅άκρυνση της Έλληνικης-΅ειονότητας, κατά παράβαση καί καταχρηστικότητα των παρά πάνω διατάξεων, κατάφερε, ΅έ είδική νο΅οθεσία, άσκηση Κυβερνητικής καί γενικώτερα Διοικητικής πρακτικής, να άφαιρέσει τήν Τουρκική ύπηκοότητα, άπό χιλιάδες Έλληνες, τούς στέρησε τίς άδειες παρα΅ονης, τούς άπήλασε, τούς δή΅ευσε τίς περιουσίες ή τίς κατέσχε, τούς τρο΅οκράτησε, τούς στέρησε άδειες άσκήσεως όρισ΅ένων έπαγγελ΅άτων καί άφού κατά καιρούς πραγρα΅΅άτισε τά διάφορα προγκρό΅ των διώξεων, καταστροφων, βιασ΅ων κ.τ.λ. κάθε Έλληνικου ΅ειονοτικου καί Χριστιανικου στοιχείου, λεηλάτησε, κατέστρεψε καί έξαφάνισε τήν 'Ελληνική ΅ειονότητα άπό τήν Κωνσταντινούπολη, τήν Ί΅βρο, τήν Τένεδο καί γενικότερα άπό τήν Τουρκία.
Παρ' όλα αύτά, έρχεται ό κ. Ερντογκάν όπως και άλλοι Τούρκοι ήγέτες στο παρελθόν και ΅έ τή θρασύτητα πού τούς χαρακτηρίζει, κατηγορουν τήν Έλλάδα, δτι δηθεν παραβιάζει τή συ΅φωνία της Λωζάνης καί ΅ας άπειλουν με causus belli, ότι θά λάβουν ΅έτρα, έναντίον ΅ας, εκβιάζοντάς μας να συμμορφωθούμε με τις παράνομες, αυθαίρετες και παράλογες αξιώσεις τους ,ενώ η διεθνής κοινότητα καθεύδει.
Η Τουρκία ό΅ως κι αν άκό΅η είχε δίκαιο στίς αξιώσεις της πέραν των ανωτέρω-, δέν ΅πορεί νά τίς προβάλει γιατί δέν έχει νό΅ι΅ο δικαίω΅α καί αύτό, γιατί σύ΅φωνα ΅έ ΅ία βασική άρχή του ’γγλοσαξωνικου δικαίου «αύτός πού ζητα δικαιοσύνη, θά πρέπει νά έχει καθαρά χέρια» καί ή Τουρκία, ώς γνωστόν, δέν έχει καθαρά χέρια, γιά νά ΅πορεί νά άξιώνει σεβασ΅ό της συ΅φωνίας της Λωζάνης άπό τήν Έλλάδα, όταν τά χέρια της είναι γε΅άτα αί΅ατα άθώων Χριστιανων κτλ.
Από τήν πλευρά της ή Έλλάδα θά πρέπει νά που΅ε ότι, όχι ΅όνο όλιγώρησε καί δέν έλαβε τά άντίστοιχα ΅έτρα κατά της ΅ουσουλ΅ανικης τουρκογενους ΅ειονότητας της Δυτικης Θράκης, βάσει της νο΅ί΅ου άρχης των άντιποίνων, καί βάσει της άρχης της ά΅οιβαιότητας, πού άποτελεί θε΅ελιώδη άρχή της συ΅φωνίας της Λωζάνης, άλλά άπεναντίας τήρησε καί τηρεί άπαρέκλητα τίς ύποχρεώσεις της, πού άπορρέουν άπό τή συ΅φωνία της Λωζάνης, καί όταν άκό΅η ή έλληνική ΅ειονότητα ύπέστη τά προγκρό΅ του 1955, γιά νά περιορισθεί ΅ετά τήν παρέ΅βαση του άνεκδιήγητου Φόστερ Ντάλες, στήν ύψωση της Έλληνικης ση΅αίας στό κλι΅άκιο του ΝΑΤΟ στή Σ΅ύρνη, ένώπιον του Τουρκικου άγή΅ατος, γιά λόγους ήθικης ίκανοποιήσεως, ένω τά όργανω΅ένα προγκρό΅, όπως είπα΅ε, είχαν προκαλέσει σέ βάρος της 'Ελληνικης ΅ειονότητας, ζη΅ιές ϋψους 500 έκατο΅΅υρίων δολλαρίων καί σέ βάρος της έκκλησιαστικης περιουσίας 150 έκατο΅΅υρίων δολλαρίων, κατά τίς έκτι΅ήσεις του Παγκοσ΅ίου Συ΅βουλίου Έκκλησιων.
Ένω παράλληλα είχαν δολοφονήσει, βιάσει, καταστρέψει καί έξολοθρεύσει τήν άκ΅άζουσα έλληνική ΅ειονότητα των 250 χιλιάδων της Κωνσταντινούπολη, η οποία και ολοκληρώθηκε με τα γεγονότα του 1964 κτλ.
* Σύ΅φωνα ΅έ τό αρθρο 40 καί 41 της συ΅φωνίας της Λωζάνης, ή Τουρκία άνέλαβε τήν ύποχρέωση νά σεβαστεί άλλά καί νά προστατεύσει τά ύπάρχοντα ίδρύ΅ατα καί σχολεία καί νά παράσχει κάθε χρη΅ατική βοήθεια γιά τήν έξυπηρέτηση των σκοπων τους, πού ό΅ως τίποτε δέν έκα΅ε, άλλά άπεναντίας τούς ύπέβαλε δυσβάστακτους φόρους, δή΅ευσε τίς περιουσίες τους, έπενέβη στή διοίκησή τους καί όδήγησε στή διακοπή της λειτουργίας τους, άντί της άναπτύξεώς τους, ώς είχε συ΅βατική ύποχρέωση καί ΅άλιστα γιά οίκονο΅ική τους ένίσχυση άπό τόν Κρατικό προϋπολογισ΅ό.
Αποτέλεσ΅α της τουρκικης αύτης πολιτικης ηταν τά 166 Έλληνικά σχολεία ΅έ τούς 24.296 ΅αθητές τό 1921 νά έχουν ΅ειωθεί σή΅ερα σε ελάχιστα στην Κωνσταντινούπολη...
* Μέ τό αρθρο 42 παρ. 3 προβλέπεται ή προστασία των θρησκευτικων ίδρυ΅άτων, ΅εταξύ των όποίων καί του Πατριαρχείου. Τό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως άποτελεί Ύπατη Πνευ΅ατική ’ρχή ΅έ Οίκου΅ενικό καί διαχρονικό χαρακτήρα. 'Έχει ίδια νο΅ική ύπόσταση καί άποτελεί IPSO JURE άντικεί΅ενο του διεθνους Δικαίου. Τήν ίδιοτυπία του αύτή, ώς πνευ΅ατικού νο΅ικού προσώπου ΅έ Οίκου΅ενικό χαρακτήρα καί άρ΅οδιότητα, έπί του πληρώ΅ατος των Ορθοδόξων Χριστιανων καί Έκκλησιων σέ όλα τά ΅ήκη καί πλάτη της γης, άναγνωρίζουν καί διασφαλίζουν διάφορες διεθνείς συ΅βάσεις, ώς έπίσης καί τουρκικά Φιρ΅άνια των Σουλτάνων, πρίν καί ΅ετά τήν πτώση της Κωνσταντινουπόλεως. Παρά ταυτα ή Τουρκία προσπαθεϊ πάντα καί κατά τρόπο παράνο΅ο, έκβιαστικό καί τρο΅οκρατικό, νά παρε΅βαίνει στό έργο του και εμμέσως στην εκλογή του Πατριάρχη , με το κλείσημο της Σχολής της Χάλκης , την οποίαν αρνείται πεισμόνως να ανοίξει , πάραβιάζοντας ασυστόλως τους εσωτερικούς της κανόνες αλλά και τα διεθνώς πλέον προστατευόμενα και καθιερωθέντα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ως εθιμικό δίκαιο , υποχρεωτικής εφαρμογής και προστασίας.
* Σύ΅φωνα ΅έ τό άρθρο 43 της συ΅φωνίας της Λωζάνης οί Χριστιανοί, δέν είναι ύπόχρεοι νά έκτελούν πράξεις άσυ΅βίβαστους ΅έ τή θρησκεία η τά έθι΅ά τους κ.τ.λ. πλήν ό΅ως ή Τουρκία «άπηγόρευσε στούς ίερείς νά φορουν τά ράσα τους έξω άπό τίς έκκλησίες, καί ΅άλιστα ΅έ Νό΅ο πού ηρχετο σέ άντίθεση ΅έ τίς προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, άπαγόρευσε τήν πρωίνή προσευχή των Έλλήνων ΅αθητών, άπηγόρευσε τήν είσοδο των ίερέων στά Έλληνικά σχολεία, άπηγόρευσε τόν έορτασ΅ό στά σχολεϊα των έορτων του Πάσχα, των Χριστουγέννων καί της Πρωτοχρονιάς, έκλεισε τήν 'Ιερά Θεολογική Σχολή της Χάλκης καί άνάγκασε τά Ελληνόπουλα νά άρχίζουν τά ΅αθή΅ατά τους, ΅έ τό νά κραυγάζουν ότι είναι τουρκοι καί ότι είναι εύτυχείς γιατί γεννήθηκαν τουρκοι, κ.τ.λ.».
* Μέ τό άρθρο 44 ή Τουρκία άποδέχεται ότι, α) οί διατάξεις αύτές της συ΅φωνίας της Λωζάνης συνιστούν υποχρεώσεις διεθνους ένδιαφέροντος ΅έ αύξη΅ένη ίσχύ καί δεσ΅ευτικότητα ή όποία κατισχύει έναντι παντός έσωτερικου κανόνα, πού ση΅αίνει ότι ή παραβίασή τους, ένδιαφέρει τή Διεθνή Κοινότητα, γι' αύτό καί έχουν τεθεί ύπό τήν έγγύησιν της ΚΤΕ καί ηδη ύπό τήν έγγύηση του ΟΗΕ, πού άποτελεί διάδοχο καί συνεχιστή του έργου της ΚΤΕ, ό όποϊος έχει δικαίω΅α καί όφείλει νά παρέ΅βει προκει΅ένου νά ύποχρεώσει τήν Τουρκία νά σεβαστεϊ τίς ύποχρεώσεις της, ΅ετά βέβαια άπό προσφυγή της ένδιαφερο΅ένης χώρας καί β) οτι ή Τουρκία συ΅φωνεί, οταν προκύψει όποιαδήποτε διαφωνία, σχετικως ΅έ τίς διατάξεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, έάν ενα οίοδήποτε ΅έρος της συ΅φωνίας τό έπιθυ΅εί, νά ύπαχθεϊ στό Διεθνές Δικαστήριο κ.τ.λ., πού δυστυχως ποτέ δέν προσέφυγε ή Έλλάδα.
* Τέλος ΅έ τό άρθρο 45 προβλέπεται ότι: "Τά άναγνωρισθέντα διά των διατάξεων του παρόντος δικαιώ΅ατα είς τάς έν Τουρκία ΅ή ΅ουσουλ΅ανικάς ΅ειονότητας, δηλ. τάς Χριστιανικάς, άναγνωρίζονται έπίσης ύπό τής Έλλάδος, εις τάς έν αυτή έδάφη εύρισκο΅ένας ΅ουσουλ΅ανικάς ΅ειονότητας». Δηλ. ΅έ τό άρθρο αύτό, καθιερώνεται ή άρχή της ά΅οιβαιότητας, ΅έ τή ΅όνη διαφορά ότι ή ύποχρέωση της Ελλάδας, έπεται της ύποχρεώσεως της Τουρκίας, ή έκπλήρωση της όποίας άποτελεϊ καί προϋπόθεσή της, διαφορετικά ή Έλλάδα έχει δικαίω΅α, ένώπιον του όργίου των παραβιάσεων ύπό της Τουρκίας νά προσφύγει, όπως είπα΅ε, στό Διεθνές Δικαστήριο, προκει΅ένου νά άποστεί των ά΅οιβαίων ύποχρεώσεών της, προβάλλοντας τήν ενσταση του ΅ή έκπληρωθέντος συναλλάγ΅ατος, νά άπαιτήσει τήν άποκατάσταση της άριθμητικής ίσορροπίας των ΅ειονοτήτων, τήν έφαρ΅ογή της νο΅ί΅ου άρχης των άντιποίνων, τήν άξίωση άποζη΅ιώσεως των θυ΅άτων καί των ύλικων ζη΅ιων, τήν άποκατάσταση των πραγ΅άτων στήν πρωτέρα αύτων κατάσταση, βάσει των προβλέψεων της Συμφωνίας της Λωζάνης αλλά και της άρχης Rebus SiC statibus κ.λ.π., πλήν ό΅ως ούδέν έπραξε, ΅έ συνέπεια ή Τουρκία νά άποθρασύνεται καί ή Διεθνης Είρήνη καί άσφάλεια της περιοχης, νά βρίσκεται πάντα σέ κίνδυνο.