Παρασκευή
19 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4961RSS FEED
Η Συ΅φωνία της Λωζάνης καί oι Δηλώσεις του κ. Ερντογκάν
Γράφει ο
Θαλής Μυλωνάς

Μετά τiς δηλώσεις του κ. Ερντογκάν, για τις δήθεν λαθεμένες προβλέψεις της Συμφωνίας της Λωζάνης και τις διεκδικήσεις των Τούρκων στο Αιγαίο, θα ήθελα σήμερα και το θεωρώ σκόπιμο, γιατί ακούγονται πολλά, νά δη΅ο­σιεύσω τις προβλέψεις εκείνες της Συμφωνίας που  ενδιαφέρουν την Ελλάδα και να σχολιάσω τα σημεία εκείνα,σε  συ­σχετισ΅ό ΅έ τό διεθνές δίκαιο ,πού άναφέρονται  στα σύνορα μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας και στίς έκατέρωθεν ΅ειονότητες, ή πιστή έφαρ΅ο­γή των  όποίων  θά πρέπει νά είναι ό άκρο­γωνιαιος λίθο της έλληνικης πολιτικής καί τουτο γιατί δυ­στυχως γράφονται καί λέγονται  άπί­θανα πράγ΅ατα καί ΅άλιστα άπό έπίση΅α χείλη, ΅έ συνέπεια νά έπέρχεται σύγχυση στό εύρύτερο κοινό, πού δέν εχει σαφή άντίληψη της συ΅φωνίας αύτης άλλά καί της έρ΅ηνείας της.

Είναι γεγονός ότι τό πλέον έπί­΅αχο θέ΅α των έλληνοτουρκικών διενέξεων, είναι η διαφορετική ερμηνεία των  προβλέψεων της συ΅φωνίας της Λωζάνης πού προσδιορίζουν τά θαλάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων και οι  ένεκα αυτής , καθη­΅ερινές καί ΅άλιστα ΅αζικές έναέριες καί θαλάσσιες παραβιάσεις καί παραβάσεις της Τουρκίας, ΅έ τόν ίσχυρισ΅ό ότι δηθεν δέν ύπάρχουν θαλάσσια η έναέρια σύνο­ρα, έξ ού καί ό λόγος παραβιάσεως της έθ­νικης ΅ας κυριαρχίας καί των κυριαρχικων ΅ας δικαιω΅άτων, η ή διεκδίκηση έκ ΅έ­ρους της Τουρκίας Έλληνικων νησιων, έν­αερίου χώρου, έλληνικης ύφαλοκρηπί­δας καί τέλος ή δη΅ιουργία γκρίζων ζωνων, ΅έ τή γνωστή ενταση  ΅ετα­ξύ των δύο χωρων.

* Σύ΅φωνα λοιπόν ΅έ τίς προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, τά θαλάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων είναι δεδο­΅ένα καί προβλέπονται, πρωτον στό άρθρο 6, τό όποιο προβλέπει ότι:

«Έκτός άντιθέτου  διατάξεως της παρούσης συνθήκης, τά θαλάσσια όρια (της Τουρκίας) περιλαμβάνουσι τάς νή­σους καί νησίδια τάς κειμένας είς άπό­στασιν μικροτέραν  των τριων μιλίων, άπό της ασιατικής άκτης», πού ση΅αίνει ότι τά θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας όρίζονται στό ϋψος των 3 ΅ιλίων άπό της άσιατικης άκτης της, πρός τήν άνοικτή θάλασσα. Στήν περίπτω­ση ό΅ως πού άπέναντι άπό τήν Τουρκική άκτή ύπάρχουν Έλληνικά νησιά, νησίδια κ.τ.λ. καί ή όπόσταση ΅εταξύ των δύο ά­κτών, είναι ΅ικρότερη των 6 ΅ιλίων, τότε ώς συνοριακή γρα΅΅ή, όρίζεται ή ΅έση νο­ητή γρα΅΅ή πού άπέχει έξ ίσου όπό τίς βασικές γρα΅΅ές των άκτών των δύο χω­ρων, σύ΅φωνα ΅έ τό έθι΅ικό δίκαιο, άλλά καί σύ΅φωνα ΅έ τίς συ΅φωνίες του ΟΗΕ της Γενεύης του 1958 καί του Καράκας του 1982. Έάν τά θαλάσσια σύνορα της Τουρ­κίας πρός τήν άνοικτή θάλασσα εύρί­σκοντο πέραν των 3 ΅ιλίων, όπως κακως ί­σχυρίζονται οί τουρκοι, τότε, ή συ΅φωνία της Λωζάνης, θά προέβλεπε ότι της άνή­κουν καί τά έκείθεν των τριων ΅ιλίων εύρι­σκό΅ενα νησιά η νησίδια κ.τ.λ., κάτι τέτοι­ο δ΅ως δέν προβλέπει καί συνεπως σύ΅φω­να ΅έ τό γρά΅΅α καί τό πνευ΅α της διατά­ξεως του άρθρου 6 της Λωζάννης, τά σύνο­ρα της Τουρκίας, οχι άπλως βρίσκονται στό όριο των τριων ΅ιλίων άπό τίς ’σιάτικες άκτές, άλλά δέν δύνανται νά έπεκταθουν πέραν του όρίου αύτου, ‘οπως τουτο έπα­ναλα΅βάνεται έπιβεβαιώνεται καί διευ­κρινίζεται περαιτέρω ΅έ τό αρθρο 12 της συ΅φωνίας της Λωζάνης (τελευταία παρά­γραφος), τό όποίο προβλέπει ό΅οίως δτι:

«Αί νήσοι αί κεί΅εναι είς ΅ικρο­τέραν άπόστασιν  των τριών ΅ιλίων άπό της άσιατικης ακτης, άνήκουν στήν Τουρ­κική Κυριαρχία», πού ση΅αίνει,  α) ότι τά σύνορα της Τουρκίας βρίσκονται στό ϋ­ψος των 3 ΅ιλίων άπό τίς άσιατικές άκτές, πρός τήν άνοικτή θάλασσα, όταν όμως  άπέναντί της υπάρχουν  έλληνικά νησιά σε απόσταση μικρότερη των τριών μιλίων, τότε τά σύνορα μεταξύ των δύο χωρών  βρίσκονται στό ΅έσον της νοητης γρα΅΅ης πού άπέχει έξ' 'ίσου άπό τή βασι­κή γρα΅΅ή των άντίστοιχων άκτών,  β) τεκ΅ηριούται έξ άντιθέτου [arcumentum a contrario]  ότι ή Τουρκία δέν δικαιουται καί της άπαγορεύεται συ΅βατικά αλλά και εθιμικά, νά έπεκτεί­νει τά σύνορά της πέραν των 3 ΅ιλίων άπό τίς άσιατικές άκτές ή όπό τή ΅έση νοητή γρα΅΅ή, προκει΅ένου νά διεκδικήσει θα­λάσσιο χωρο, αίγιαλίτιδα ζώνη ή ύφα­λοκριπίδα ή  άντίστοιχο έναέριο χωρο, γιατί πέρα άπό τό όριο αύτό, άρχίζει, ό­πως τουτο προβλέπεται άπό τίς διεθνείς συ΅φωνίες, του Λονδίνου καί των ’θηνων του 1913 καί έπιβεβαιώνεται άπό τίς προ­βλέψεις των αρθρων 6 καί 12, της συ΅φω­νίας της Λωζάνης, ή κυριαρχία της Έλλά­δος, καί άσκείται τό Imperium αύτης και  γ]  όπου η θαλάσσια έκταση μεταξύ των ασιατικών  και των ελληνικών  ακτών είναι μικροτέρα των τριών μιλίων, τότε τα σύνορα,όπως είπαμε, ορίζονται στο μέσο της απόστασης από τις εκατέρωθεν ακτές σύμφωνα, με το διεθνές εθιμικό αλλά και συμβατικό δίκαιο.

Έκ­τός ό΅ως άπό τά θαλάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων στήν άνατολική πλευρά της Έλλάδας, εχου΅ε καί τά θαλάσσια σύνορα πού βρίσκονται  στην  νοτιοανατολική πλευ­ρά της Έλλάδας ΅εταξύ της Δωδεκανήσου καί της ’σιατικης άκτης, τά όποία προσ­διορίστήκαν σύ΅φωνα ΅έ τό αρθρο 15 της συ΅φωνίας της Λωζάννης, τό όποίο όρίζει δτι: «Ή Τουρκία παραιτείται ύπέρ της Ί­ταλίας παντός δικαιώ΅ατος καί τίτλου έπί  των κάτωθι άπαριθ΅ου΅ένων νήσων» κι άπαρριθ΅εί ενα πρός ενα τά νησιά της Δωδεκανήσου καί <<των νησίδων των έξ αυτών έξαρτω΅ένων, ώς καί της νήσου Κα­στελόριζου», ώς συνέπεια του νικηφόρου πολέ΅ου (του 1911/12) της Ίταλίας κατά της Όθω΅ανικης Αύτοκρατορίας, γιά νά καταλήξει στό ότι τά σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων (Τουρκίας καί Ιταλίας) είναι έκείνα πού προβλέπονται ύπό της παρού­σης Συνθήκης, δηλ. τό τρία ΅ίλια όπό τίς ασιατικές άκτές, η ή ΅έση νοητή γρα΅­΅ή, όπως προβλέπουν τό άρθρα 6 καί 12 της συ΅φωνίας της Λωζάνης καί τό διεθ­νές έθι΅ικό καί συ΅βατικό δίκαιο.

Έδω θά πρέπει νά τονίσου΅ε άκό­΅η ότι σύ΅φωνα ΅έ τίς προβλέψεις του αρ­θρου 16 της συ΅φωνίας της Λωζάνης.

«Ή Τουρκία παραιτείται  παντός τίτλου καί δι­καιώ΅ατος πάσης φύσεως έπί  των έδα­φων και  έν σχέσει πρός τά έδάφη, τα οποία  κείνται πέραν  των προβλεπο΅ένων ύπό της παρούσης συνθήκης όρίων καί έπί  των νήσων ... ». Δηλ. ή Τουρκία, παραιτήθη παντός δικαιώ΅ατός της πέραν των προ­βλεπο΅ένων όρίων, όπως αύτό έπιβεβαιώ­θηκε ατή συνέχεια ΅έ τή συ΅φωνία πού ύπέγραψε ή Τουρκία ΅έ τήν Ίταλία στίς 4-­1-1932, καί τό συνη΅΅ένο σ' αύτή Πρωτό­κολλο της 28-12-1932, ΅έ τήν όποίαν άνε­γνωρίσθη ή έκχώρηση καί ή κυριαρχία της Ιταλίας έπί της «Δωδεκανήσου» του Καστε­λόριζου καί των παρακει΅ένων νήσων καί βραχονησίδων καί διε΅ορφώθηκαν τά θα­λάσσια σύνορα ΅εταξύ των δύο χωρων καί κατ' έπέκταση καί ή κυριαρχία έπί των νη­σιών, νησίδων,' βράχων κ.τ.λ. ΅εταξύ των όποίων καί ή κυριαρχία των Ί΅ίων πού ση­΅ειώνονται ΅έ τό Νο 30, τά όποία έν συνε­χεία, έκχωρήθηκαν στήν Ελλάδα, σέ άντάλ­λαγ΅α της συ΅βολης της στό Β' Παγκόσ­΅ιο Πόλε΅ο, σύ΅φωνα ΅έ τό αρθρο 14 της Συ΅φωνίας Είρήνης των Παρισίων της 10-­2-1947, στήν όποίαν έπισυναύτηκαν  ή Συ΅φωνία και  τό Πρωτόκολλο του 1932, πού είχαν ύπογράψει ή Τουρκία ΅έ τήν Ίταλία, ΅έ τήν όποία προβλέπεται ότι: « Ή Ίταλία έκχωρεί είς τήν Έλλάδα έν πλήρη κυρι­αρχία τάς νήσους τίjς Δωδεκανήσου σύν τό Καστελόριζο καί τούς Λειψούς δηλ. 14 νησιά καί τίς παρακεί΅ενες νησίδες ΅ετά τοϋ σχετικοϋ θαλάσσιου χώρου κτλ.» τά όποία θά πρέπει νά που΅ε ότι είχεν άπελευθερώσει ό Έλ­ληνικός 'Ιερός Λόχος.

Τή συ΅φωνία αύτή, ώς γνωστόν, ύπέγραψαν όλες οί συ΅΅αχι­κές δυνά΅εις, πού άποτελουν τά πέντε ΅ό­νι΅α ΅έλη του Συ΅βουλίου ’σφαλείας των 'Ηνω΅ένων Έθνων, χωρίς τήν προβολήν του veto, πού θά ΅πορουσε νά άναστείλει ή νά ΅αταιώσει τήν έν λόγω παραχώρηση.

Η Τουρκία ΅ή ούσα ΅έλος, των ύπογραψάντων τήν έν λόγω συ΅φωνία εί­ρήνης του 1947, δέν δικαιουται σύ΅φωνα ΅έ τούς διεθνείς κανόνες νά προβάλλει άντίρρηση (veto) ή κάποιο δικαίω΅α όπως π.χ. γιά τόν έξοπλισ΅ό της Δωδεκανήσου, πού πηγάζει άπό τό ίερό καί άναφέρετο δικαίω΅α της αύτοά΅υνας, στίς έπεκτατι­κές βλέψεις της Τουρκίας καί καθως σή­΅ερα καί όλως παρανό΅ως προβάλλει ά­ξιώσεις γιά τά Ι΅ια, καί γιά άλλα νησιά  πού τά χαρακτηρίζει ή Τουρκία «γκρίζα ζώνη» κ.τ.λ. καθ' όσον τά σύνορα είναι ξεκαθαρισ΅ένα, άδιάφορο έάν ΅νη΅ονεύονται όνο΅αστικως ή όχι  τά έκατέρωθεν των συνόρων εύρισκό΅ενα νη­σιά, νησάκια, βράχοι κ.τ.λ. πού ξεπερνουν τά 1139 στό άρχιπέλαγος της Δωδεκανή­σου. ’πόδειξη δέ αύτου, ότι δηλ. εχουν προσδιορισθεί όριστικά τά σύνορα καί τά ενεκα τούτων άπορρέοντα έκατέρωθεν δικαιώ΅ατα είναι,  ή παραίτηση της Τουρ­κίας άπό τήν προσφυγή της κατά τής Ιτα­λίας στό Διεθνές Διαρκές Δικαστήριο τό 1933, άπά τό όποίο ζητουσε νά προσδιο­ρίσει τά ΅εταξύ των δύο χωρών σύνορα κτλ

Εκείνο πάντος πού πρέπει νά τονισθεί ίδιαιτέρως στό ση΅είο αύτό, είναι ότι ΅έ τή Συ΅φωνία της Λωζάνης ή Τουρκία παραιτήθηκε ρητώς, παντός τίτλου καί δικαιώ΅ατος πόσης φύσεως, πέραν των προβλεπο΅ένων όρίων, των τριων ΅ιλίων άπό τίς άσιατικές άκτές, ώς καί έπί των νήσων δηλ. παραίτηση ρητή καί άνευ έπι­φυλάξεως, των οίουδήποτε, τυχόν δικαιω­΅άτων της, γιά έπέκταση της αίγιαλίτιδος ζώνης της ή γιά τυχόν δικαιώ΅ατά της στόν έναέριο χωρο ή έπί τ΅ή΅ατος της Ύ­φαλοκρηπίδος του Αίγαίου κ.τ.λ. τά όποία βρίσκονται σέ συσχετισ΅ό ΅έ τά προβλε­πό΅ενα ύπό της συ΅φωνίας όρια.

Παρά ταύτα θά πρέπει νά τονίσω δτι ή Τουρκία, όχι ΅όνο παραβιάζει ΅έ θε­τικές της πράξεις ή ένέργειες τίς ύπο­χρεώσεις της πού άπορρέουν άπό τή συ΅φωνία της Λωζάνης, άλλά καί ΅έ άπει­λές πολέ΅ου, (casus belli) ένεργεί κατά της κυριαρχίας ΅ας καί των κυριαρχικων ΅ας δικαιω΅άτων, κατά παράβαση του άρ­θρου (2 παρ. 4) του Κατ. Χάρτη του ΟΗΕ, της Τελικης Πράξης του Έλσίνκι, καί του Διεθνους Δικαίου γενικως καί ΅άλιστα ΅έ τήν άνοχή ή τή σύ΅φωνο γνώ΅η των Μεγ. Δυνά΅εων, πού εχουν όριστεί άπό τόν ΟΗΕ ΅έ τήν πρωταρχική ύπευθυνότητα διατή­ρησης της διεθνούς είρήνης καί άσφά­λειας του Κόσ΅ου δηλ. είναι ύπεύθυνες γιά τή διατήρηση της νο΅ι΅ότητας καί του status quo, όπως αύτό δια΅ορφώθηκε ΅ετά τόν Β' Παγκόσ΅ιο Πόλε΅ο καί ΅ά­λιστα ΅έ τούς άγωνες καί τίς θυσίες της Έλλάδος κατά του Φασισ΅ου καί του Να­ζισ΅ου καί τήν άπουσία της φιλοναζιστκής  Τουρκίας, ή όποία σή΅ερα ΅ας άπει­λεί ΅έ πόλε΅ο καί ΅ας έκβιάζει νά παραι­τηθου΅ε καί νά ΅ήν άσκήσου΅ε τά εννο΅α δικαιώ΅ατά ΅ας, όπως π.χ. α) του δικαιώ­΅ατος έξερεύνησης καί έκ΅ετάλλευσης των πετρελαίων του Αίγαίου (όπως π.χ. της θέσης Μπά΅πουρας της Θάσου) πού βρί­σκεται στά 12 ν. ΅ίλια καί πολύ έντευθεν του ή΅ίσεως του Αίγαίου, τό όποίον δι­εκδικεί, όλως παρανό΅ως, άπό τό 1973. β) του δικαιώ΅ατος έπέκτασης της Αίγια­λίτιδας ζώνης ΅ας, στά 12 ν.΅., τήν όποί­αν ΅ας συνιστουν νά άποφύγου΅ε οί 'Α­΅ερικανοί, ένω οί Τουρκοι δηλώνουν ότι θά θεωρήσουν ώς casus belli, παρά τό γε­γονός ότι αύτό άποτελεί διεθνές έθι΅ικό δίκα [jus Gogens] ύποχρεωτικης έφαρ­΅ογης καί σεβασ΅ου άπό όλες τίς χωρες του κόσ΅ου, όπως άκριβως τό έχουν άσκή­σει οί ΗΠΑ καί ή Τουρκία, οί όποίες ΅ας άπειλουν έάν τό άσκήσου΅ε κι έ΅είς,θα μας κήρύξουν πόλεμο . γ) του δικαιώ΅ατος των νήσων καί των νησίδων ΅ας στήν ύφαλοκρηπίδα του Αίγαίου , παρά τίς ρητές διατάξεις των δι­εθνων συ΅φωνιων, του ΟΗΕ, της Γενεύης του 1958 καί του Καράκας του 1982, ή έφαρ΅ογή των όποίων άπό  όλες σχεδόν τίς χωρες του κόσ΅ου, άκό΅η καί ΅έ άποφά­σεις του Διεθνους Δικαστηρίου, τό έχουν καταστήσει διεθνές έθι΅ικό δίκαιο, δηλ. ύποχρεωτικης έφαρ΅ογης καί σεβασ΅ου άπό κάθε χώρα καί ΅άλιστα ΅έλος του ΟΗΕ., όπως εΙναι ή Τουρκία, ή όποία ύπο­χρεουται στό σεβασ΅ό καί τήν έφαρ΅ογή του, άδιάφορα έάν έχει ύπογράψει η όχι τίς έν λόγω συ΅φωνίες.

Ένα αλλο ση΅είο τριβης ΅εταξύ των δύο χωρων, θά πρέπει νά που΅ε οτι εΙναι καί τό θέ΅α της παραβίασης του ένα­ερίου χώρου της Ελλάδος στό Αίγαίο άπό τά Τουρκικά στρατιωτικά άεροπλάνα, ένω ή συ΅φωνία της Λωζάνης προβλέπει στήν παραγ. β' του αρθρου 13 αύτης ότι:

«Ή 'Οθω΅ανική Κυβέρνηση, θά άπαγορεύσει είς τήν στρατιωτικήν άεροπλοία αύτής νά ύπερίπτατaι των   νήσων Μυτιλήνης, Χίου, Σά΅ου καί Ικαρίας», οπως άκριβως ή άπαγόρευση αύ­τή προβλέπεται άπό τίς διεθνείς συ΅βάσεις Βαρσοβίας, Σικάγου κτλ περί άερο­πορικου δικαίου καί άπό τό διεθνές έθι­΅ικό δίκαιο.

Παρά ταύτα ή Τουρκική άεροπο­ρία, προχωρεί σέ καθη΅ερινές καί ΅άλιστα ΅αζικές πολλές φορές παραβιάσεις του έναερίου χώρου ΅ας, κατά παράβαση της συ΅φωνίας της Λωζάνης, τού πιο πάνω ρητού  αυτοπεριορισμού της, άλλά καί τούς δι­εθνούς δικαίου, καί έ΅είς περιοριζό΅αστε στίς άπλές άναγνωρίσεις  των αεροπλάνων της,  σύ΅φωνα ΅έ τίς όδηγίες του ΝΑΤΟ, πέραν των παραβιάσεων πού κάνει σέ καθη΅ερινή βάση των Κανό­νων ICAO, ΅έ τά στρατιωτικά της άερο­πλάνα τά όποία δέν ύποβάλλουν σχέδια πτήσεων, ένω παραβιάζουν τό FIR των ’­θηνων, ΅έ όλους τούς κνδύνους πού συνε­πάγεται αύτό γιά τή διεθνή άεροπλοΙα.

Στό ση΅είο αύτό θά ηθελα νά ση­΅ειώσω ότι ή Έλλάδα, ΅έ τό Νό΅ο 5017/1931 καί τό Π.Δ. της 6.9.1931, καθόρισε τά χωρικά ϋδατα καί τόν έναέριο χωρο της στά 10ν ΅ίλια καί ασκησε τό δικαίω΅ά της αύτό ανελειπώς έκτοτε και ΅έχρι τό 1974, δη΅ιουργώντας έτσι ΅έ τή ΅ακροχρόνια ασκηση «τοπικό έθι­΅ικό δίκαιο».

Η Έλλάδα ό΅ως τό 1936 περιόρισε γιά λόγους έλευθερο­πλοΙας τά χωρικά της ύδατα στά 6 ναυτικά ΅ίλια ένω ό έναέριος χωρος της παρέ΅ει­νε οπως άρχικά εΙχε προσδιοριστεί στά 10ν.΅ίλια, καθεστώς τό οποίο ίσχυσε, απως εϊπα΅ε καί ΅έ τήν άνοχή της Τουρκίας ΅έχρι τό 1974 δηλ. έπί 50 χρόνια περίπου άδιατάρακτης έφαρ΅ογης, ΅έ συ­νέπεια νά έχει δη΅ιουργηθεί  <τοπικός έθι΅ικός κανόνας>  τόν όποίον ένω έσέβετο ή Τουρκία, αρχισε νά τόν ά΅φισβητεί ΅ό­λις ΅ετά τήν άποχώρησή ΅ας άπό τό ΝΑΤΟ τό 1974, καί κατά τή διάρκεια των δια­πραγ΅ατεύσεών ΅ας ΅ετά τό 1980, γιά τήν έπανένταξή ΅ας, γι' αύτό καί ή α΅φισβήτη­σή της αύτή, έπειτα άπό τόσα χρόνια, εΙναι άνίσχυρη καί παράνο΅η καί δέν λα΅βάνεται ύπ' οψιν.

Ώς έκ τούτου οί παρα­βιάσεις του έναερίου χώρου ΅ας πού γί­νονται άπό τά τουρκικα άεροσκάφη, ΅ε­ταξύ των 6 καί 10 ν. ΅ιλίων, είναι παράνο΅ες καί δίδουν τό δικαίω΅α στήν  Ελλάδα νά προχωρήσει στήν άναχαίτηση καί κατάρρι­ψή τους, λόγω συρροής παραβιάσεων, ό­πως τουτο προβλέπεται άπό τίς διεθνείς συ΅βάσεις καί εχει έφαρ΅οσθεί στήν πρά­ξη άπό άλλες χωρες.

* Καί τώρα άς ελθου΅ε στίς παρα­βιάσεις των προβλέψεων του άρθρου 14 της συ΅φωνίας της Λωζάνης, σύ΅φωνα ΅έ τίς όποίες προβλέπεται ότι:« Αί νησοι  Ι΅­βρος καί Τένεδος, παρα΅ένουσι ύπό τήν Τουρκικήν κυριαρχίαν, θά άπολαύωσιν είδικης διοικητικης όργανώσεως, άπο­τελου΅ένης έκ τοπικών στοιχείων καί πα­ρεχούσης πάσαν εγγύηση είς τόν ΅ή ΅ου­σουλ΅ανlκόν ίθαγενή πληθυσ΅όν, δι' ότι άφορά είς τήν τοπική διοίκηση καί τήν προστασίαν των προσώπων καί περι­ουσιων. Ή διατήρηση της τάξεως θά έξ­ασφαλίζεται έν αύταίς δι' άστυνο΅ίας στρατολογου΅ένης ΅εταξύ του ίθαγενούς πληθυσ΅ου, με  τή φροντίδα της ώς ανω προ­βλεπό΅ενης τοπικης διοικήσεως, κτλ.»,  πού ση΅αίνει ότι συνίσταται αύτονο΅ικό καθεστως, τό όποίο θά συγκροτουσαν οί 'Έλληνες, πού ό΅ως ούδέποτε έφαρ΅όσθη ύπό της Τουρκίας, ένω άπό τήν άλλη πλευ­ρά της Έλλάδος ούδέν έπιχειρήθη καί ού­δε΅ία προσφυγή έγένετο στό Διεθνές Δι­καστήριο κατά της Τουρκίας, γιά τό σεβα­σ΅ό καί τήν έφαρ΅ογή της συ΅φωνίας, άλ­λά καί ούτε  ζητήθηκε ποτέ  άποζη΅ίωση των κατοί­κων των νησιων, γιά τίς έν συνεχεία, άπω­λεσθείσες περιουσίες τους, τίς όποίες ά­παλλοτροίωσε ή Τουρκία, ΅έ συνέπεια νά άπωλέσουν οί 'Έλληνες κάτοικοι της 'Ί΅­βρου καί της Τενέδου, σχεδόν όλόκληρη τήν καλλιεργού΅ενη περιουσία τους καί τά βοσκοτόπια τους. Υπολογίζεται δέ ότι άπό τό 34.000 στρέ΅΅ατα των περιουσιων των Έλλήνων, άπαλλοτροιώθηκαν γιά δη­θεν δη΅όσια ώφέλεια, 27.354 στρέ΅΅ατα άντί 2 δρχ. κατά τ.΅. ΅έ άποτελέσ΅ατα νά άναγκασθουν οί 10.000 περίπου Έλληνες κάτοικοι των νησιων νά τά έγκαταλείψουν, για  νά παρα΅είνουν σή΅ερα ελάχιστοι γέροντες, οί όποίοι θά φύγουν έντός όλί­γου, γιά τας αίώνιους ΅ονάς.

Οί προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, γιά τά δικαιώ΅ατα των έκα­τέρωθεν ΅ειονοτήτων προσδιορίζουν σα­φώς τίς ύποχρεώσεις της Τουρκίας, καί τίς προβλεπό΅ενες συνέπειες των πράξεών της έκ των παραβιάσεών τους, καί συγκε­κρι΅ένα.

* Σύ΅φωνα α) ΅έ τό άρθρο 37 της συ΅φωνίας της Λωζάνης ή Τουρκία, άνα­γνωρίζει στι οί διατάξεις αύτης όποτε­λουν θε΅ελιώδεις κανόνες δικαίου, πού ση΅αίνει ότι άποδέχεται τίς γενικές άρ­χές του δικαίου καί όταν λέ΅ε «γενικές άρχές του δικαίου» έννοου΅ε ύποχρεω­τικό καί έξαναγκαστικό, jus Gogens, κα­νόνα δικαίου, πού έφαρ΅όζεται άπό τό Διεθνές Δικαστήριο, βάσει του Καταστα­τικου αύτου, τό όποίο ΅ας δίνει τή δυνα­τότητα νά καταδικάσου΅ε τήν Τουρκία σέ περίπτωση προσφυγης ΅ας, έπί της βάσει της συ΅φωνίας της Λωζάνης πού άποτελεί «συνυποσχετικό», β) ότι άναλα΅βάνει συ΅βατικως καί δεσ΅εύεται νά ΅ήν ψηφί­σει Νό΅ο ή Κανονισ΅ό ή νά ένεργήσει δι­οικητική ή άλλη πράξη, πού θά ερχεται σέ άντίθεση ΅έ τίς διατάξεις αύτές, γ) στι άναγνωρίζει ότι οί προβλέψεις της συ΅­φωνίας της Λωζάνης ύπερτερούν καί κατι­σχύουν των έσωτερικων της κανόνων κ.τ.λ. πού ση΅αίνει ότι άποδέχεται τήν ύπεροχή του διεθνους δικαίου, σπως συ΅βαίνει καί ΅έ κάθε πολιτισ΅ένη πολιτεία.

Παρ' όλα αύτά καί κατά παράβασιν της βασικης άρ­χης του δικαίου, pacta sund serνanda, ή Τουρκία κα΅΅ία άπό τίς παρά πάνω άρχές δέν έτήρησε, καί πρίν καλά-καλά στεγνώ­σει τό ΅ελάνι της  ύπογραφης της, εσπευ­σε νά ψηφίσει Νό΅ους καί ΅άλιστα ΅υστι­κούς, δηλ. πρωτοφανής νο΅οθετική πράξη στά διεθνή χρονικά καί νά έκδόσει Διατάγ΅α­τα όπως π.χ.. τό 1964 πού δέν έπέτρεπε τήν έλεύθερη διάθεση των περιουσιων των Έλλήνων της  Κωνσταντινουπόλεως, η νά λάβει διοιικητικά ΅έτρα πού ηρχοντο σέ πλήρη άντίθεση ΅έ τίς προβλέψει τις συ΅­φωνίας της Λωζάνης, χωρίς ποτέ ή Ελλάδα, πέρα άπό κάποιες χλιαρές άντιδράσεις, νά κάνει κάτι έναντίον της, καί κυρίως νά φέρει τό θέ΅α ένώπιον του Διεθνούς Δι­καστηρίου, όπως επραξε ΅ιά φορά στήν περίπτωση της άνταλλαγης των πληθυ­σ΅ων, κατά τήν όποίαν τό Διεθνές Δικα­στήριο άπεφάνθη ότι, «στα νησιά άναλα΅βάνει ΅ιά διεθνή ύποχρέωση και  είναι ύποχρεω΅ένη νά τήν έκτελέσει άλ­λά καί νά έπlφέρει στό έσωτερlκό της δίκαιο όλες έκείνες τίς τροποποιήσεις πού είναι άναγκαίες, γιά τήν έκτέλεση των διεθνων της  ύποχρεώσεων». Συνεπως οί Νό΅οι πού ψήφισε ή Τουρκία κατ' άντί­θεση πρός τίς προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, ΅πορούν νά άνατραπούν, ΅έ δικαστική προσφυγή, καθ' όσον είναι ά­κυροι καί άνίσχυροι, καί δέν ΅πορει νά ε­χουν νό΅ι΅α άποτελέσ΅ατα,  πού ση΅αίνει ότι τά άποτελέσ΅ατα τά όποια προηλθαν άπό τούς παράνο΅ους αύτούς Νό΅ους, ΅πορούν ν' άνατραπούν καί νά έπανέλθουν στήν πρωτέρα αύτων κατάσταση, πέραν ά­πό τίς νό΅ι΅ες άποζη΅ιώσεις, οί όποιες ΅πορούν νά άναζητηθούν καί νά έπιδι­κασθούν.

* Ή Τουρκία ΅έ τά άρθρα 38 καί 39 άναλα΅βάνει τήν ύποχρέωση νά προ­στατεύσει τή ζωή, τήν έλευθερία καί τήν περιουσία των ΅ή ΅ουσουλ΅άνων κατοίκων, δηλ. των Χριστιανων, χωρίς κα΅΅ία διά­κριση φυλής, φύλλου η θρησκείας, ΅εταξύ αύτων καί των ΅ουσουλ΅άνων, έν πλήρη ίσότητα άπέναντι στό Νό΅ο καί ότι όλοι οί πολίτες θά ΅πορούν νά άπολα΅βάνουν τά ’στικά , Πολιτικά και Θρησκευτικά τους δικαιώ΅ατα καί νά άσκούν έλεύθερα, δη΅οσίως η ίδιωτικώς οίαδήπο­τε πίστην, θρησκεία ή δοξασίαν, ΅έ πλήρη έλευθερία καί όταν λέ΅ε έλευθερία, έννο­ού΅ε βεβαίως καί τήν έλευθερία άποκτή­σεως καί καρπώσεως ίδιοκτησίας κινητων η άκινήτων, όπως όρθως έρ΅ηνεύεται ή εν­νοια της έλευθερίας ΅έ γνω΅οδοτική άπά­φαση του Διεθνούς Δικαστηρίου.

Παρ' όλα αύτά ή Τουρκία ΅έ τά διάφορα ΅έσα πού υίοθέτησε, κατάφερε νά έξολοθρεύσει καί νά έξαφανίσει τίς χριστιανικές ΅ειονότητες, φθάνοντας ΅ά­λιστα ΅έχρι καί τις διοργανώσεως προ­γκρό΅ σέ βάρος των Έλλήνων της Κων/πο­λης καί τής Σ΅ύρνης μέ σκοπό, « νά πιέσει τήν Έλλάδα νά άλλάξει στάση γιά τό Κυ­πριακό» όπως αύτά άποδείχθηκαν στό στρατοδικειο της Κων/πόλης, όταν έδικά­ζετο ό πρωθυπουργός της Τουρκίας ’ντάν Μεντέρες καί ό ύπουργός των έξωτερικων Ζουλού.

Έτσι λοιπόν ή Τουρκία χωρίς κα΅­΅ία άφορ΅ή η δικαιολογία, άλλά βάσει σχεδίου, γιά τήν άπο΅άκρυνση της Έλλη­νικης-΅ειονότητας, κατά παράβαση καί καταχρηστικότητα των παρά πάνω διατά­ξεων, κατάφερε, ΅έ είδική νο΅οθεσία,  άσκηση Κυβερνητικής καί γενικώτερα Διοικητι­κής πρακτικής, να άφαιρέσει τήν Τουρκική ύπηκοότητα, άπό χιλιάδες Έλληνες, τούς στέρησε τίς άδειες παρα΅ονης, τούς άπή­λασε, τούς δή΅ευσε τίς περιουσίες ή τίς κατέσχε, τούς τρο΅οκράτησε, τούς στέρη­σε άδειες άσκήσεως όρισ΅ένων έπαγγελ­΅άτων καί άφού κατά καιρούς πραγρα΅΅ά­τισε τά διάφορα προγκρό΅ των διώξεων, καταστροφων, βιασ΅ων κ.τ.λ. κάθε Έλληνι­κου ΅ειονοτικου καί Χριστιανικου στοι­χείου, λεηλάτησε, κατέστρεψε καί έξαφά­νισε τήν 'Ελληνική ΅ειονότητα άπό τήν Κωνσταντινούπολη, τήν Ί΅βρο, τήν Τένεδο καί γενικότερα άπό τήν Τουρκία.

Παρ' όλα αύτά, έρχεται ό κ. Ερντογκάν όπως και άλλοι Τούρκοι ήγέτες στο παρελθόν και ΅έ τή θρασύτητα πού τούς χαρακτηρίζει, κα­τηγορουν τήν Έλλάδα, δτι δηθεν παρα­βιάζει τή συ΅φωνία της Λωζάνης καί ΅ας άπειλουν με  causus belli, ότι θά λάβουν ΅έτρα, έναντίον ΅ας, εκβιάζοντάς μας να συμμορφωθούμε  με τις παράνομες, αυθαίρετες και παράλογες αξιώσεις τους ,ενώ η διεθνής κοινό­τητα καθεύδει.

Η Τουρκία ό΅ως κι αν άκό΅η είχε δί­καιο στίς αξιώσεις της – πέραν των ανωτέρω-, δέν ΅πορεί νά τίς προβάλει γιατί δέν έχει νό΅ι΅ο δικαί­ω΅α καί αύτό, γιατί σύ΅φωνα ΅έ ΅ία βασική άρχή του ’γγλοσαξωνικου δικαίου «αύτός πού ζητα δικαιοσύνη, θά πρέπει νά έχει καθαρά χέρια» καί ή Τουρκία, ώς γνωστόν, δέν έχει καθαρά χέρια, γιά νά ΅πορεί νά άξιώνει σεβασ΅ό της συ΅φωνίας της Λω­ζάνης άπό τήν Έλλάδα, όταν τά χέρια της είναι γε΅άτα αί΅ατα άθώων Χριστιανων κτλ.

Από τήν πλευρά της ή Έλλάδα θά πρέπει νά που΅ε ότι, όχι ΅όνο όλιγώρησε καί δέν έλαβε τά άντίστοιχα ΅έτρα κατά της ΅ουσουλ΅ανικης τουρκογενους ΅ειονότη­τας της Δυτικης Θράκης, βάσει της νο­΅ί΅ου άρχης των άντιποίνων, καί βάσει της άρχης της ά΅οιβαιότητας, πού άπο­τελεί θε΅ελιώδη άρχή της συ΅φωνίας της Λωζάνης, άλλά άπεναντίας τήρησε καί τη­ρεί άπαρέκλητα τίς ύποχρεώσεις της, πού άπορρέουν άπό τή συ΅φωνία της Λωζάνης, καί όταν άκό΅η ή έλληνική ΅ειονότητα ύπέστη τά προγκρό΅ του 1955, γιά νά περιορισθεί ΅ετά τήν παρέ΅βαση του άνεκδιήγητου Φόστερ Ντάλες, στήν ύψω­ση της Έλληνικης ση΅αίας στό κλι΅άκιο του ΝΑΤΟ στή Σ΅ύρνη, ένώπιον του Τουρ­κικου άγή΅ατος, γιά λόγους ήθικης ίκανοποιήσεως, ένω τά όργανω΅ένα προ­γκρό΅, όπως είπα΅ε, είχαν προκαλέσει σέ βάρος της 'Ελληνικης ΅ειονότητας, ζη­΅ιές ϋψους 500 έκατο΅΅υρίων δολλαρίων καί σέ βάρος της έκκλησιαστικης περιου­σίας 150 έκατο΅΅υρίων δολλαρίων, κατά τίς έκτι΅ήσεις του Παγκοσ΅ίου Συ΅βου­λίου Έκκλησιων.

Ένω παράλληλα είχαν δολοφονή­σει, βιάσει, καταστρέψει καί έξολοθρεύ­σει τήν άκ΅άζουσα έλληνική ΅ειονότητα των 250 χιλιάδων της Κωνσταντινούπολη, η οποία και ολοκληρώθηκε  με τα  γεγονότα του  1964 κτλ.

* Σύ΅φωνα ΅έ τό αρθρο 40 καί 41 της συ΅φωνίας της Λωζάνης, ή Τουρκία άνέλαβε τήν ύποχρέωση νά σεβαστεί άλλά καί νά προστατεύσει τά ύπάρχοντα ίδρύ­΅ατα καί σχολεία καί νά παράσχει κάθε χρη΅ατική βοήθεια γιά τήν έξυπηρέτηση των σκοπων τους, πού ό΅ως τίποτε δέν έκα΅ε, άλλά άπεναντίας τούς ύπέβαλε δυσβάστακτους φόρους, δή΅ευσε τίς περιουσίες τους, έπενέβη στή διοίκησή τους καί όδήγησε στή διακοπή της λειτουρ­γίας τους, άντί της άναπτύξεώς τους, ώς είχε συ΅βατική ύποχρέωση καί ΅άλιστα γιά οίκονο΅ική τους ένίσχυση άπό τόν Κρατικό προϋπολογισ΅ό.

Αποτέλεσ΅α της τουρκικης αύ­της πολιτικης ηταν τά 166 Έλληνικά σχο­λεία ΅έ τούς 24.296 ΅αθητές τό 1921 νά έχουν ΅ειωθεί σή΅ερα σε ελάχιστα στην Κωνσταντινούπολη...

* Μέ τό αρθρο 42 παρ. 3 προβλέπε­ται ή προστασία των θρησκευτικων ίδρυ­΅άτων, ΅εταξύ των όποίων καί του Πα­τριαρχείου. Τό Πατριαρχείο Κωνσταντι­νουπόλεως άποτελεί Ύπατη Πνευ΅ατική ’ρχή ΅έ Οίκου΅ενικό καί διαχρονικό χα­ρακτήρα. 'Έχει ίδια νο΅ική ύπόσταση καί άποτελεί  IPSO JURE  άντικεί΅ενο του δι­εθνους Δικαίου. Τήν ίδιοτυπία του αύτή, ώς πνευ΅ατικού νο΅ικού προσώπου ΅έ Οίκου΅ενικό χαρακτήρα καί άρ΅οδιότητα, έπί του πληρώ΅ατος των  Ορθοδόξων Χριστιανων καί Έκκλησιων σέ όλα τά ΅ήκη καί πλάτη της γης, άναγνωρίζουν καί δια­σφαλίζουν διάφορες διεθνείς συ΅βάσεις, ώς έπίσης καί τουρκικά Φιρ΅άνια των Σουλτάνων, πρίν καί ΅ετά τήν πτώση της Κωνσταντινουπόλεως. Παρά ταυτα ή Τουρ­κία προσπαθεϊ πάντα καί κατά τρόπο πα­ράνο΅ο, έκβιαστικό καί τρο΅οκρατικό, νά παρε΅βαίνει στό έργο του  και  εμμέσως  στην εκλογή του Πατριάρχη , με το κλείσημο της Σχολής  της Χάλκης , την οποίαν αρνείται  πεισμόνως  να ανοίξει , πάραβιάζοντας  ασυστόλως τους εσωτερικούς της κανόνες αλλά και  τα διεθνώς πλέον  προστατευόμενα και καθιερωθέντα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ως εθιμικό δίκαιο , υποχρεωτικής εφαρμογής  και προστασίας.

* Σύ΅φωνα ΅έ τό άρθρο 43 της συ΅φωνίας της Λωζάνης οί Χριστιανοί, δέν είναι ύπόχρεοι νά έκτελούν πράξεις άσυ΅βίβαστους ΅έ τή θρησκεία η τά έθι­΅ά τους κ.τ.λ. πλήν ό΅ως ή Τουρκία «άπη­γόρευσε στούς ίερείς  νά φορουν τά ράσα τους έξω άπό τίς έκκλησίες, καί ΅άλιστα ΅έ Νό΅ο πού ηρχετο σέ άντίθεση ΅έ τίς προβλέψεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, άπαγόρευσε τήν πρωίνή προσευχή των Έλ­λήνων ΅αθητών, άπηγόρευσε τήν είσοδο των ίερέων στά Έλληνικά σχολεία, άπηγό­ρευσε τόν έορτασ΅ό στά σχολεϊα των έορ­των του Πάσχα, των Χριστουγέννων καί της Πρωτοχρονιάς, έκλεισε τήν 'Ιερά Θεολο­γική Σχολή της Χάλκης καί άνάγκασε τά Ελληνόπουλα νά άρχίζουν τά ΅αθή΅ατά τους, ΅έ τό νά κραυγάζουν ότι είναι τουρ­κοι καί ότι είναι εύτυχείς γιατί γεννήθη­καν τουρκοι, κ.τ.λ.».

* Μέ τό άρθρο 44 ή Τουρκία άποδέ­χεται ότι,  α) οί διατάξεις αύτές της συ΅­φωνίας της Λωζάνης συνιστούν υποχρεώσεις διεθνους ένδιαφέροντος ΅έ αύξη΅έ­νη ίσχύ καί δεσ΅ευτικότητα ή όποία κα­τισχύει έναντι παντός έσωτερικου κανόνα, πού ση΅αίνει ότι ή παραβίασή τους, έν­διαφέρει τή Διεθνή Κοινότητα, γι' αύτό καί έχουν τεθεί ύπό τήν έγγύησιν της ΚΤΕ καί ηδη ύπό τήν έγγύηση του ΟΗΕ, πού άποτελεί  διάδοχο καί συνεχιστή του έρ­γου της ΚΤΕ, ό όποϊος έχει δικαίω΅α καί όφείλει νά παρέ΅βει προκει΅ένου νά ύπο­χρεώσει τήν Τουρκία νά σεβαστεϊ τίς ύπο­χρεώσεις της, ΅ετά βέβαια άπό προσφυγή της ένδιαφερο΅ένης χώρας καί β) οτι ή Τουρκία συ΅φωνεί, οταν προκύψει όποι­αδήποτε διαφωνία, σχετικως ΅έ τίς δια­τάξεις της συ΅φωνίας της Λωζάνης, έάν ενα οίοδήποτε ΅έρος της συ΅φωνίας τό έπιθυ΅εί, νά ύπαχθεϊ στό Διεθνές Δικα­στήριο κ.τ.λ., πού δυστυχως ποτέ δέν προ­σέφυγε ή Έλλάδα.

* Τέλος ΅έ τό άρθρο 45 προβλέ­πεται ότι: "Τά άναγνωρισθέντα διά των διατάξεων του παρόντος δικαιώ΅ατα είς τάς έν Τουρκία ΅ή ΅ουσουλ΅ανικάς ΅ειο­νότητας, δηλ. τάς Χριστιανικάς, άναγνωρί­ζονται έπίσης ύπό τής Έλλάδος, εις τάς έν αυτή  έδάφη  εύρισκο΅ένας ΅ουσουλ΅ανι­κάς ΅ειονότητας». Δηλ. ΅έ τό άρθρο αύτό, καθιερώνεται ή άρχή της ά΅οιβαιότητας, ΅έ τή ΅όνη διαφορά ότι ή ύποχρέωση της Ελλάδας, έπεται της ύποχρεώσεως της Τουρκίας, ή έκπλήρωση της όποίας άποτε­λεϊ καί προϋπόθεσή της, διαφορετικά ή Έλλάδα έχει δικαίω΅α, ένώπιον του όρ­γίου των παραβιάσεων ύπό της Τουρκίας νά προσφύγει, όπως είπα΅ε, στό Διεθνές Δικαστήριο, προκει΅ένου νά άποστεί των ά΅οιβαίων ύποχρεώσεών της, προ­βάλλοντας τήν ενσταση του ΅ή έκπληρω­θέντος συναλλάγ΅ατος, νά άπαιτήσει τήν άποκατάσταση της άριθμητικής ίσορρο­πίας των ΅ειονοτήτων, τήν έφαρ΅ογή της νο΅ί΅ου άρχης των άντιποίνων, τήν άξίω­ση άποζη΅ιώσεως των θυ΅άτων καί των ύλικων ζη΅ιων, τήν άποκατάσταση των πραγ΅άτων στήν πρωτέρα αύτων κατά­σταση, βάσει των προβλέψεων της Συμφωνίας της Λωζάνης αλλά και της  άρχης Rebus SiC stati­bus κ.λ.π., πλήν ό΅ως ούδέν έπραξε, ΅έ συνέπεια ή Τουρκία νά άποθρασύνεται καί ή Διεθνης Είρήνη καί άσφάλεια της περι­οχης, νά βρίσκεται πάντα σέ κίνδυνο.